Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-23, 17:56   #1
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad

Tyll till underkjol bröllopsklänning

Har någon sytt underkjol till en brudklänning? Jag har beställt brudtyll från Stoff och stil 3 m bredd, insåg att det var nog för lite volym på det för min underkjol. Trots att det blir två lager med mycket rynkor i. Har använt mig av deras vanliga tyll 1,35 bred till en barnklänning, vilket gav mycket volym.
Min köpta brudklänning behöver en extra underkjol av tyll för att fylla upp den. Samt en med ringar.

Kan man använda både brudtyll och vanlig tyll tillsammans?

Är det någon som ev ska till Stoff och stil snart? Ev behöver jag några meter av deras vita tyll. Jag gifter mig 1 augusti.

Gissa om jag känner mig stressad!!!!!!!!
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:06   #2
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad

Vart bor du? Skroten I skene har ju tyll för runt 20lappen metern. Även här i Borås kan man hitta det för det priset.. Hojta om du behöver hjälp.. jag bor i Borås.
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:37   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Till en hellång klänning, med en kjol under med ringar i, skulle jag i alla fall ta en 6 meter minst. 3 meter ger vidd och mjukhet till en knälång, om än inte extremt mycket, så en 9 meter kan du säkert klämma i om du vill. Hur du vill göra beror väl egentligen först och främst på hur det ser ut och hur mycket vidd ringkjolen ger. Tyllen ska ju egentligen med den kombinationen mest av allt göra det mjukt, så att man inte märker ringarna under. Se dock till att ringkjolen även har ringar rätt högt upp, gärna strax nedanför stussen, för att få en mer naturligt fyllig form mer än en rak konformad.

Självklart kan du blanda tyllsorterna! Är det dessutom en underkjol så lär det ju inte synas heller. Det är vid få tillfällen det finns ett rätt och fel när det gäller sådana saker och oftast går det bra att göra precis som man vill.

Lycka till med allt!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:56   #4

Tack för att ni finns!

Inser att jag har räknat helt åt pipsvängen. Tyllen är 3 meter bred och jag köpte bara 1½ tänkte ha slätt upptill. Sedan lägga volanger i två lager med c:a 20 cm mellan. Varje volang blir 75 cm. Puh........

Den här klänningen går till världshistorien, upptäckte en fläck mitt fram så nu har jag lämnat den till kemtvätten.
Gammal 2009-06-23, 21:08   #5
Forumvärd

Jag skulle snarare rekommendera att i så fall ta slätt upp till och sedan sy på en volang i den biten och nästa volang i volangen över, och dessutom göra detta i i alla fall två lager. Helst inte ens ta slätt upptill eftersom det då kräver en massa jobbiga extrasömmar då linningen antalgigen lär vara mindre än stussvidden. Satsa hellre i så fall på stussvidden och rynka den sedan upptill där du sätter på en extra-linning om du vill ha det slätt och inte använda resår eller knytning.

Tänk också på att volangen bör vara minst dubbelt så lång som stället den ska rynkas på, helst tre gånger så lång, för att få en vidd som faktiskt håller. Kjolen kommer ju platta till sig _mycket_, dels så fort du får på klänningen över och dels när du arbetar med tyllen och bär kjolen.
Gammal 2009-06-23, 21:22   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag brukar använda en avklippt nylonstrumpbyxa som "linning" så syns det inte genom klänningen!
På denna linning syr jag ett foder som når till fotknölarna om klänningen är hellång.

På fodret längst ner syr jag en rynkvåd på 2-3ggr bredden och ca 40cm hög från nederkanten.
Ovanför den volangen syr jag en volang som täcker nedervåden och når upp på låret och som bara är 1½ ggr vidden.

På så sätt blir det ett bra fall och det blir inga veck eller rynkor igenom!

Billigast möjliga tyll brukar jag använda och den ska vara kraftig. Till min modell går det nog åt ca 5m eftersom den klipps på längden och skarvas...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 22:41   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Just brudtyll blrukar ju dessutom vara mjuk till skillnad från den styva tyllen man brukar använda för att få kjolar att stå ut. Det betyder att man måste "fylla" med tyll på ett helt annat sätt an med vanlig tyll.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 07:39   #8

Ja det var nog ett anfall av stress som gjorde att min lilla hjärna blockerades och beställde fel tyll. Tack för tipset om att det ska vara slätt upptill.

Tur att sysidan finns så att man kan få ventilera sina tankar när man är ensam!
Gammal 2009-06-24, 18:36   #9

Nu har jag varit o handlat vitt elastiskt foder, ska börja med det upptill som linning så att det ligger slätt. Sedan får jag väl klura ut med tyllen, börjar med brudtyllen i två volanger.

Problemet med underkjolen med ringarna var att den var inte så lång så att underdelen på klänningen tippade ner.

Nu är klänningen på kemtvätt får se om fläcken är borta imorgon.
Gammal 2009-06-25, 07:31   #10
Forumvärd

Vad menar du med att underdelen av klänningen tippar ner?

När jag gjorde min 1700-talsklänning till min bal så valde jag med flit att göra så att den nedersta ringen var strax under knähöjd, men jag hade ändå inga problem med att behålla volymen nedtill, så länge man räknar med att det kommer att gå vågrätt ner från den nedersta ringen...
Gammal 2009-06-25, 10:21   #11

Jo nedanför den sista ringen så föll det som var längst ned på fållen innanför.Det likson tippade under. Alt är att sätta underkjolen med ringar längre ned på höften. Som alt kanske tyllen lyfter upp kjolen, har inte provat ännu eftersom klänningen är på kem tvätt fortfarande. Det är dock 1 månad kvar!

Jag kan skicka en bild till dig Jimpie på klänningen, om du vill.
Gammal 2009-06-26, 13:36   #12
Forumvärd

Skicka jättegärna en bild. Det blir så mycket enklare att förstå och hänga med när man ser det hela framför sig...

Hur som helst, är du säker på att den hänger innanför och inte att den hänger lodrätt, men, eftersom lutningen i övrigt är åt ett annat håll innan sista ringen så ser det ut som det...? Eller kan tyget vara statiskt eller något sådant?
Gammal 2009-06-27, 12:21   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad

En sak som kanske är bra att tänka på, som man inte tänker på när man syr, men stör sig enormt mycket på när man väl bär tyllunderkjol: sy gärna någonting mjukt närmast kroppen. Annars stör du dig extremt mycket på tyllet och sömsmånen för tyllet som är värre. Jag sydde t.ex. 1 lager med bomullstyg närmast kroppen, rätsidan mot kroppen. Sömsmånen döjdes av tyllagren.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.