![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej alla sykunniga!
Jag vill sy en filt i två lager, med en sida i stretchig velour och den andra sidan i flanell. Går det att sy ihop ett stretchigt tyg med ett stumt utan problem? Jag har en vanlig Janomemaskin, DC3050, ingen overlock. Hur gör jag för att velouren inte ska stretcha vid sömnad? Tips på vilken nål/fot som är bäst att använda? Tacksam för tips! /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
det blir nog till att roa sej kungligt: tråckla för hand
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag skulle använda en övermatare (finns som särskild pressarfot till Janome). Eller skulle det fungera att sy med det stumma tyget uppåt, dvs om det ska vara ovansidan? Testa med en liten bit av båda tygerna. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Att sy ihop det är nog inga problem. Jag fodrade en velourcape med stummt focertyg till en halloweedräkt en gång och det gick hur bra som hellst. (Man får ju se upp så man har lämplig nål och rätt pressarfotstryck och allt det där förståss, så prova på småbitar först.)
Däremot kan det eventuellt uppstå problem när man använt det hela ett tag, beroende på användningsområde. Velouren kan ju fortfarande töja sig mitt på, medan den är fastsydd i kanterna, så har man otur kan det bli lite påsigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era tips! Kanske ska festa till och köpa en sån där fot. Tyvärr går det inte att ändra pressarfotstrycket på min modell, det hade ju varit toppen.
Japp, det är bara att börja testa! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Hej alla!
Har beställt Wash Away Wonder Tape från Nancy's Notions - hoppas att detta gör susen! ![]() Nån som jobbat med WAWT? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.