![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
vad använder en overlock till?
jag är nybörjare, vad har man en overlock maskin till?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Att overlocka kanter istället för att sy med zigzag. att sy ihop plagg t ex trikåplagg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
kan inte en vanlig maskin ihop plagg eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jo, visst kan en vanlig maskin både sy och zig-zag:a. En overlockmaskin syr ihop och skär rent sömsmånen samtidigt. Jättebra när man syr i trikå, t ex. Om du tittar på sidsömmarna i ett köpt trikåplagg ( T-shirt eller joggingbyxa t ex) så ser du vad en overlocksöm är.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
LÅTER JU SMART! Jag ska börja sy massor av barnkläder är tanken,då kanske detta är en bra investering. Vad kostar en?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oj, jag har lite dålig koll, faktiskt. Min Huskylock 905 (Husqvarna) kostade för ca 5 år sen, 6200:-. Finns kanske maskiner från ca 4-5000:- och uppåt. Begagnat billigare, förstås. Tänk på att en overlockmaskin är ett komplement till en vanlig maskin. Alltså du behöver kunna sy raksömmar också ibland.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det förstod jag! Tack för hjälpen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Brothers overlock kan du köpa för ca 3000 men då är det från England.
Har själv 3034:an och den funkar super. ![]() Kan tipsa om brothers vanliga symaskiner oxå, innovis 30 som jag har är en dröm att sy på. Priset på bägge dessa hamnade tilsammans på ca 6500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Och man kan köpa från England för att trimma bort någon eller några tusenlappar från priset.
![]() En till skillnad mot symaskin: trikåsömnad är så mycket lättare och blir finare. Tyget sträcks inte ut lika mycket. På vanlig symaskin finns det bara 1 matare på längden. Men på overlock finns det två matare på längden, som rör sig oberoende av varandra. Då kan man ställa in så att den ska hålla ihop tyget eller rentav dra ut tyget medan man syr. Eller hålla ihop jättemycket så det blir rynkat. Man kan tänka sig två matare, om de två matar lika så blir det normalt. Om den främre matar fort medan den bakre matar långsamt blir det ihoprynkat (eller ihophållet trikå). Om den främre matar långsamt och bakre matar fort så blir tyget utsträckt och blir vågigt. (kan bli roligt som uddkant på trikå) Jag har precis köpt mig en overlock: Janome Mylock 744D från England, och jag är nöjd så länge och jag lär mig den nu! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Gav cirka 2500 kr för en ny Janome 644D från England. Fick med adapter så det var bara att plugga in den i det svenska eluttaget och köra.
Saknade inte en overlock innan jag hade en, men nu skulle jag aldrig klara mig utan.... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.