![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Någon sytt kläder i sammetstyget Vendela från Ikea?
Hej!
Jag undrar om det är någon som sytt kläder av sammetstyget Vendela från Ikea? Hittade en så vacker cerise men den skrynklade lätt när jag kramade tyget. Den är väl tänkt till gardiner och kuddar, är ganska tunn. Den turkosa var också så vacker så jag är så sugen på att sy. Har någon testat? Blev det väldigt skrynkligt eller höll det någorlunda? Jag funderar på att sy en kavaj men det är ju inte det enklaste heller. Var ett tag (25 år...) sedan jag sydde en kavaj också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Funderar på om det inte är det tyget jag sytt ett par muddbrallor till lillkillen av???
Har tyget funnit på IKEA ett tag eller är det en vår-nyhet? Ska se om jag kan fixa en bild på byxorna (om de inte ligger i tvätten) men om det är samma tyg så tycker iaf jag att det funkade utmärkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tror inte det är nytt men jag är inte helt säker.
Vore jättesnällt om du kan se om du någon bild av byxorna. Det känns så tråkigt att sy något svårt om tyget inte håller för det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Okej, nu har jag hittat byxorna. Nytvättade.
Om du vill sy en kavaj så var noga med att lägga luggriktningen uppåt. Det syns väldigt stor färgskiftning i just detta luggtyg. Lägger du åt andra hållet ser tyget urtvättat ut. I tvätten blev det rätt skrynkligt men så var det gubben som tvättade dessutom och han är inte noga med att skaka ut kläderna innan han hänger upp dom så det blev extra torkstreck på tyget. Fast syr du en kavaj så lär du ju inte tvätta den särskilt ofta. Jag förtvättade tyget innan jag sydde. Är osäker på hur många tvättar byxorna varit med om efter att jag sytt färdigt plagget men minst två och tyget har tappat färg i de kraftiga vecken uppe vid midjeresåren men det skulle ju kunna vara ökat slitage just där. Om vi säger så här - det var ett tag sedan du sydde en kavaj så jag skulle kunna tänka mig att sy den som provplagg. Tyget är ju inte så dyrt men lägg inte ned för mycket tid. Tog bilder av byxorna men det var svårt att se detaljerna jag beskrivit ovan. Annars var tyget smidigt att sy i och ingen ytterligare krympning efter förtvätten. Spillbiten är en referens till byxan. Spillbiten är bara förtvättad alltså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Såg just att det på IKEAs hemsida står vattentvätt 30 grader men jag har naturligtvis kört tyget i 40 grader, vilket troligen bidrar till blekningen i så fall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack så hemskt mycket för bild och alla råd.
Jag ska nog inte ha för stora förväntningar på tyget med tanke på pris och kvalité. Är väldigt glad för råd om luggriktningen och tvättråden. Tack snälla du! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ingen orsak! Vasseg'o
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.