Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-24, 16:34   #1
vintergirl vintergirl är inte uppkopplad

shetland spetsstickning

Är det någon som vet om det finns (gratis) mönster på spetsstickade shetlandssjalar (vigselringssjalar) eller om man kan få tag på spetsullgarn i sverige.

Hälsningar

Linnea
vintergirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-24, 16:56   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Hmm.. antagligen är du ute efter något lite mer specifikt än det här. Jag inte har en aning om vad en vigselringssjal är, men kankse kan någon av de här spetssjal-mönstren vara intressanta:

Mönster till Birds Eye Shawl
Fin bild på Birds Eye Shawl

Mönster till Diamond knit shawl
Fin bild på en Diamond knit shawl

Mönster till sjalen Birch

Ett annat tips är att gå med på Sticklistan, en maillista med massor med stick-intresserade. Där får du med största sannolikhet jättebra svar på den här frågan. Många där (bla jag själv) stickar mycket sjalar och det finns imponerande kunskaper hos många där.

Lycka till!

Hälsningar
Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-24, 18:07   #3

tack för förslaget.

Tack för förslaget, jag ska kolla på sidan.

jag vet inte om det heter vigselringssjal på svenska men på engelska heter det "wedding ring shawls" och är en sjal i spetsstickning från shetland som är så tunn att man kan dra den genom en vigselring.

Bilder finns på

www.heirloom-knitting.co.uk/what-is-sl.html

garn finns på

www.shetland-wool-brokers.zetnet.co.uk

och har en grovlek av 1/14,5 NM. Är det någon som vart om det finns et motsvarande ullgarn i sverige?
Gammal 2005-05-24, 19:22   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jisses, ska du ge dig på ett sånt projekt! (impad) Måste ta lång tid att sticka nåt sådant.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-25, 13:30   #5

kommer nog aldrig att bli en sjal

det kommer nog aldrig att bli en hel sjal ( har inte tålamod nog) men jag vill testa tekniken.
har varit ute och letat gratismönster på internet och inte hittat något men ska nog köpa lite garn från shetland. Har dock hittat två andra tekniker jag vill prova Orenburg knitting och estländska spetssjalar. Är det någon som vet något om mönster, material, teknik om dessa eller om det finns någon bra bok.?

PS. har köpt en bok om orenburg knitting från adlibris som kommer nästa vecka, väntar med spänning.
Gammal 2013-03-10, 12:45   #6
Soile Soile är inte uppkopplad

Heirloom har också ett gratis mönster på Queen ring shawl som jag själv tänkte pröva - låt mig veta om du behöver hjälp med översättning - bor i England sedan 12 år tillbaks.
Soile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 12:46   #7
Soile Soile är inte uppkopplad

ps de bäst böckerna verkar finnas på amazon, i alla fall den engelska sidan
Soile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 13:49   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad

Det finns att köpa i Sverige, men det går att beställa direkt från Jamieson&Smith i Lerwick på Shetlandsöarna. De har "cobweb" som är det tunna garn man använder. Se här: http://www.shetlandwoolbrokers.co.uk...0-%20Cobweb%22
Har varit där i vutiken och äcen hos Jamieson som är en konkurrent på ön. Garnet är dyrt eftersom det är svårspunnet. Orenburg lace är från Ryssland och skall inte förväxlas med Shetlands Shawls.
Täbk på att det är vägen och inte målet som är det viktiga med sjalstickning!
Ps/skall du lägga ner tid på att sticka en så fin sjal, tycker jag du skall köpa ett mönster. Då vet du att det är granskat vilket inte är fallet med många gratismönster. Det är lätt att gå på en mina
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.