Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-17, 15:53   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Lätt förtjänta pengar

Haha jag ramlade över en plånbok med över 6000 kr i på promenaden med vovven. Ringde upp ägaren och fick 500 kr som tack för hjälpen. Visst är det kul när det uppsattas och inte en enda cell fick jobba. Bara ärligheten
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 15:59   #2
avsl0901 avsl0901 är inte uppkopplad

Det var roligt att läsa

Trodde inte fanns så många ärliga och tacksamma människor kvar, men det finns ju några...Annars tycker jag det går utför med det mästa i sammhället.
avsl0901 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:08   #3
WiKa WiKa är inte uppkopplad

Tacka vet jag den härliga ärligheten!

Vilken god gärning du har gjort idag Delfintua! Jag har också hittat plånböcker med pengar i och lämnat tillbaka till överlyckliga ägare!

Men jag har fått lika go ärlighet tillbaks. Två gånger har jag blivit av med/tappat min plånbok, och bägge gångerna har jag fått tillbaka dem med allt kvar!

Det känns som sagt skönt att det finns så många ärliga goa människor!

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:11   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Heder åt de som är så ärliga, de flesta skulle nog stoppat på sig plånboken.
Visst känns det gott i hjärtat när man återbördat till ägaren, och dessutom fått hittelön.

Det händer dessvärre inte alla gånger! Jag hittade ett checkhäfte med 50 000,- på, inte fick jag någon hittelön inte, inte ens ett ynka tack!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:41   #5
monicka monicka är inte uppkopplad

Det finns ju ett gammalt talesätt att ärlighet varar längst!
Skönt att det fortfarande finns ärliga människor! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:44   #6
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad

Thumbs up

Ärlighet varar längst OCH man sover så gott om nätterna när man har rent mjöl i påsen.
Tummen upp för dig Tua
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:50   #7
Engla Engla är inte uppkopplad

All heder till ärliga människor!
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 17:38   #8

Ja nog sover man bäst med ett gott samvete. En gång hittade jag en hel handväska med pengar som ägaren fick tillbaka. Vet inte hur många hundra tusen det var men han var överlycklig att få den igen. Jag avböjde hittelön

Hoppas att den dag jag tappar min plånbok att någon ärlig hittar den.
Gammal 2008-11-17, 18:29   #9

Precis.

Som barn lämnade jag igen en klocka jag hittade. Cyklade upp med den på polisstationen... Detta i sig var ett stort äventyr för oss "bybarn" som denna dag cyklat in till storstan, ca 1 mil... Ägaren hämtade klockan, och lämnade inte ens ett tack. Sniket, och skamligt av en vuxen människa.
Tänk vad ett tack en sådan gång kostar lite, men betyder mycket!
Jag lär mina barn att vara ärliga och att säga tack, men oftast är det vuxna som är dåliga på den saken.
Gammal 2008-11-18, 08:44   #10
ankan ankan är inte uppkopplad

Jag hade en liknande upplevelse som barn.

Jag var med min kompis och hennes mamma på posten. Medan vi väntade såg jag något som såg ut som ett ihopknölat guldfärgat kolapapper. Jag gick närmare och såg att det var en "guldklocka", en sådan där liten med guldlänk. Guldhalten vet jag ingenting om.

Jag visade den för kompisens mamma som sa att vi skulle lämna den till postkassörskan. Vi gjorde så och jag fick lämna namn och telefonnummer.

När jag kom hem berättade jag för mamma som sa att jag nog skulle få hittelön och att om den inte hämtats så skulle jag få den. (jag vet att mamma önskade sig en sådan klocka)

Efter en tid (minns inte hur länge) gick mamma och jag till posten och frågade om klockan hämtats.

Ingen på posten visste något om någon klocka!! De sa att de lämnade allt hittegods till polisen. Hos polisen visste de ingenting om någon klocka upphittad på posten av en liten flicka.

Vad skall man tro? Postkassörskan eller kompisens mamma?
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:02   #11
WiKa WiKa är inte uppkopplad

Ja ibland så är otack världens lön.

Hehehe, en gång "hittade" min man och jag en schäferhund!

En sen kväll på hösten ser vi hur en schäfer springer fritt inne i centrala stan, hur han lyckade undvika att bli påkörd är för mig en gåta. Snabbt som tanken tjojar jag till Magnus att stanna bilen, hugger tag i våran hunds koppel och ner med näven i fickan efter lite hundgodis.

Jag hinner upp hunden som är helt slutkörd, och får snabbt på kopplet.
Sedan står vi där och kikar lite på varandra. Min man och jag inser helt plötsligt att vi nog har ett litet problem. Vart ska vi ta vägen med den här hunden? I våran bil sitter ju redan våran schäferhane och efter en snabb koll, ser vi att även detta är en hane.

Djursjukhuset har stängt för länge sedan, så vi slår en liten signal till polisen. Jodå dom kan visst ta hand om hunden, och när vi förklarat att vi tyvärr inte själva kan köra dit den, erbjuder de sig flott att hämta honom. Suck vilken lättnad!

Nästa morgon ringer vi för att kolla om hundens ägare hade hämtat honom. Jadå han var avhämtad och mådde jättebra. Nu harklar sig polisen lite förläget och säger lite ursäktande, att han sa inte ens tack. Nå jag är glad ändå, för hunden fick ju komma hem igen.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:08   #12

Ja fy vilka människor det finns, och speciellt då det är ett barn som hittat och återlämnat en sak. Jag skulle aldrig ha mage att inte åtgälda det på nåt sätt, oavsett VEM som hittat det jag tappat.

Vi hittade en gråhund en gång, appropå hund. Som tack fick vi en massa älgkött. Ägaren var överlycklig. Det var hans bästa jakthund, och den var dessutom champion gånger flera, och säkert värt en massa pengar... Vi hittade hunden på E4:an strax innan Kalix. Den var helt utmattad efter en hel dags jakt, och satt där vid vägkanten i mörkret. Jag bad min sambo bromsa, och sprang ut till den. Öppnade bakluckan på bilen, och hunden hoppade snabbare än blixten, in i bilen och värmen.
Vi for upp till polisstationen, men där hade de bara porttelefon, där en snorkig kvinna i Luleå svarade, och sa att de kan minsann inte ta mot nån hund och la på...
Då for vi till veterinärstationen, som hade jouröppet, och tänkte ifall hunden hade cipp, så de kunde spåra ägaren... Den var däremot öronmärkt, och de skulle ringa ifall ägaren hörde av sig.
Vi åkte så hem, gav hunden lite korv =) och vatten, och det tog mindre än 30 min så kom ägaren.

Lyckligt slut. Vågar inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om vi lämnat den där på vägen, långt hemifrån och med en massa trafik. Och djurvän som jag är, skulle jag aldrig kunna lämna ett djur sådär, om jag också hade fått bära den hem.

Ha en fin dag gott folk!

Kram/Ewa
Gammal 2008-11-18, 09:19   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Grattis till extrapengarna Tua

Som alltid skönt att höra att det finns ärliga människor.

Min arbetskamrat tappade sin plånbok i förra veckan och fick den åter hon med. Gissa om hon var överlycklig.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:33   #14

På tal om att hitta hundar

När jag var barn hittade jag två hundar helt utan husse och matte. Jag tog dom till polisen som tog hand om dom. Efter två veckor ringde dom och undrade om jag ville ha hundarna. Kan undra vart husse och matte var? Tyvärr kunde jag ju inte ta dom, jag var för liten och mamma och pappa ville inte ha hund.

Den guldklockan vart nog övertagen av nån som petat i fel syltburk.Tråkigt för den som ägde den och tråkigt för den ärliga människa som hittat den och lämnar in den i god tro att allt går rätt till. Men tyvärr, världen är sådan!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.