Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-20, 21:10   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Lapptäckstygsaffärer i Göteborg?

Hej!

Kanske passar det bättre i Tyger-arean, men jag tänkte att ni kanske vet bättre om kvilttyger?

Alltså, jag är på jakt efter affärer med stort utbud på mönstrade bomullstyger.

Jag känner till Patch och Panduro. Finns det andra butiker med stor utbud?

Personligen tycker jag om tyger i retrostil (30-70-tal), tyger med solida färger (inte watercolor/batik-effekt), raka rena motiv, symmetriskt etc. Då är Panduro lite aning bättre faktiskt. Hmm. Men finns det fler butiker?

Jättetacksam för all hjälp
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 21:32   #2
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad

Det finns en affär med quiltinriktning som ligger i Guldheden i Göteborg som heter Quiltstudion. Jag har inte varit där själv, men mamma har handlat där och var väldigt entusiastisk. Vill man åka ut på landet så var vi i Skepplanda (tror jag det var) bortom all redlighet och sans, men där var det både billigt och trevligt.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:56   #3

Tack! då ska man bege sig till Guldheden!

Har inte bil så alla ställen som man måste ta bil (eller betala massvis med kuponger, byta tusen gånger och gå långt) till blir lite svårt. Förlåt rför att jag glömt nämna det, men ja, här har jag ju fått ett bra tips. Bara att ta tian dit.
Gammal 2007-08-21, 07:50   #4
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad

Ja kan verkligen rekommendera quiltstudion - hittade den själv i våras o både deras tyger mm o kurser är sååå mkt bättre än en annan affär i stan....
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 16:54   #5

Åkte till butiken (quiltstudio), men blev besviken. Hittade absolut ingenting jag tyckte om. Tråkigt.

Så hittills kan jag säga att Panduro har det som bäst motsvarar mina önskningar...

De flesta quilttygaffärer i Sverige har lite "gammal" utbud av tyger, ungefär det som var populärt för 10 år sedan, och fortsätter med gamla tyger. Watercolor, flammiga färger o så.

Jag tycker mer om retro/vintageinspirerade tyger. Klassiska tyger som är regelbundet prickigt, eller randigt helt raka, i solida färger. Blommönster som är mer symmetriska/regelbunden/stiliserade i design.. retro alltså.

30-tals retro som är jättepopulärt nu är ganska fina också. (konstigt att inga svenska butiker har? Patch har visserligen ett par eller tre rullar)

Ja, svenska butiker kanske köper sig ett lager med tyger när de öppnade för sådär 5-10 år sedan och inte uppdaterat sig mycket? Så kanske de tyger jag tycker om kommer om 5 år eller så?

Äsch, jag fortsätter med att köpa online istället. Men det dåliga är förstås att det ofta är minimum på halv yard/meter klipp per tyg.. vill köpa mindre..
Gammal 2007-08-29, 07:52   #6

Så synd att du inte hitta nåt nu när jag rekommenderat dem
men det är nog så som du säger; affärerna måste väl köpa in stora lager o sen ligger de ju med dem...
kan det vara så att mönstrade tyger / retro / är lite svårare att passa in i lapp-mönster ? ren gissning alltså.
Men man kan ju tycka att de skulle kunna ha både och - man behöver ju både lite neutralare bakgrunder o fräckare mönster
Good hunting o tipsa GÄRNA om du hittar nån bra nät-affär, min "vanliga" är visserligen jättebra men lite nytt är aldrig fel
Ska till Quiltköping där kanske finns nåt
Gammal 2007-08-29, 09:08   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Det finns en på Nordenskiöldsgatan längst upp mot Vegagatan. Oliverdal tror jag området heter, man går av Oliverdalsgatan.

Jag hittade den för ett litet tag sedan men hade inte tid att gå in. Så skulle min väninna och jag gå dit och kolla men då var det stängt, detta var en måndag, men resten av veckan skall det vara öppet. Så jag vet ännu inte om det är en bra affär.

Monica Boberg
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 09:16   #8

Det är inte Patch du menar ? dom finns ju där längst upp mitt emot barnvagnsaffären...
Gammal 2007-08-29, 09:39   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Jo Patch heter dom nog. Har för mig att jag hittade dem på nätet också.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 11:32   #10

Ja, det stämmer det där på Nordenskiöldsgatan/olivedal är Patch.

Inte så mycket bättre än Quiltstudion, men lite större utbud.

Retromönster fungerar jättebra i kvilt, det är ju tyger som är gjorda för kviltar med små mönster.. så jag förstår inte riktigt varför retro inte skulle fungera.

Och det är också bra om man vill få det att se ut som riktig lapptäcke av vad man har hemma som förr i tiden, speicellt om man använder vintage-tyger..

Ja, svenska affärer verkar ha totalt missat trenden med vintage/retro.

Kviltar som har retro/vintagetyger:
http://www.flickr.com/photos/rikrak/463296499/
http://farm1.static.flickr.com/113/3...486d9d.jpg?v=0
http://farm1.static.flickr.com/48/11...d99319.jpg?v=0

Onlinesbutik som har nästan helt och hållet 30-tal retro, mycket populärt i USA nu:
http://www.quiltingals.com/index.htm?cat67.htm

Min favoritbutik online, men har inte köpt än pga deras dumma minimum 1 yard klipp:
http://reprodepotfabrics.com/

Senast redigerad av ichigo den 2007-08-29 klockan 11:36.
Gammal 2007-08-29, 11:59   #11

Åh tack för alla nät-tipsen - ska kolla upp dem

När jag(född -57) tänkte "retro" är det mer typ 60-70 talet... o då var det ju stora mönster o det är ju inte så bra alla gånger i lapparna.
Men jag gillar verkligen de lite striktare sakerna med svart/vitt, brunt/vitt som finns nu... Du har gett mej nåt å fundera på - kanske skulle man testa
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.