![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur sänka pressarfotstrycket?
Jag har en Janome DC3050 och jag kan inte hitta i min engelska bruksanvisning hur man sänker trycket på pressarfoten. Jag hittar att man kan sänka ner mataren i botten men det är väl inte samma sak? Jag ska sy i krossad plysch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har en Singer 9810 och jag precis mailat Singer om samma fråga. Det fanns ingen info i min bok heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Finns det ingen ratt i närheten av pressarfoten? Kolla även baksidan av maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
På min MC4800 stod det i manualen och på den öppnar man locket där uppe och så sitter det ett svart vred ovanför hela nåljoxet märkt 1-2-3.
Senast redigerad av aliquis den 2007-01-22 klockan 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Googlade:
http://www.quiltersreview.com/articl...t/050207_a.asp "There are only a couple of drawbacks. The first is the machine's lack of a pressure adjustment for the presser foot. Since I routinely make adjustments to fine-tune the way my fabric feeds, I miss this feature. If you don't do this, you might not even notice it's missing." |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har för mig att det inte går. Jag har också en sådan, och några dagar efter att jag hade kommit hem med den kom jag på att den inte hade justerbart pressarfotstryck, vilket var en besvikelse. Men jag har inte behövt det än.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det slog mig också, att många enklare maskiner inte har justerbart presarfotstryck!
Det skulle jag ha svårt att klara mig utan, men det beror ju på vad man syr om amn behöver det eller inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Måste säga att jag först nu förstått att jag saknat justerbart pressarfotstryck. Nu kan jag iaf sy de sömmarna på min overlock istället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Förresten, när behöver man justerbart pressarfotstryck? Jag har inte sytt så länge, så jag har inte märkt något. Hur märker man att man skulle behöva det? Vad händer med tyget?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
För mig är det när jag syr i tyg som gärna drar ut sig och blir vågigt i kanten när man vill ha det rakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Monia! Klipp med lite bredare sömsmån, och sy lite längre in på tyger. Klipp sedan bort överfödig sömsmån. Det motverkar också bucklig söm. Kan funka om du nu inte kan sänka pressarfotstrycket. /Bibbi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack för tipset!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tack alla för tips! Jag gjorde som Bibbi skrev med bredare sömsmån och klippte. ska hänga upp draperierna i kväll. Hoppas att det blir bra. Och så måste jag säga till min man att jag måste ha en overlock också eftersom det inte går att ändra pressarfotstrycket på min nya Janome
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.