![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Blanda bomull och syntet?
Hej, är i funderingar över att blanda syntet och bomull i ett plagg jag tänker sy.
Hur troligt är det att ett svart bomullstyg färgar av sig på ett rött syntettyg om man inte förtvättar det? Eller ska man vara mer rädd för att bomullstyget kommer krympa i första tvätten? Vet ju att det är vettigast att gardera sig och förtvätta, men då måste jag boka tvättstuga och kan inte börja sy imorgon... *vill sy* Tänker tvätta plagget i 40 grader... Tacksam för svar! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Troligen kommer inte bomullstyget att färga av sig på syntet-tyget däremot kommer det helt säkert att krympa mera än synteten. (Om du tvättar bomull i 40 grader så krymper det lite mindre vid första tvätten men krympningen kommer att fortsätta i de nästa tvättarna så resultatet blir i slutändan det samma som om du hade tvättat tyget varmt från början.)
Bäst är alltså att tvätta bomullen så att krympningen är avslutad om du vill undvika problem senare. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hur varmt bör man tvätta tyget för att vara på den säkra sidan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Beror på vilket tyg det är förstås - men om du har lakansväv el.l borde 60 grader räcka tycker jag. Tyget kan vara förkrympt också - står det något på tvättanvisningen?
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, jag hade tänkt använda lakansväv...men jag har inga tvättanvisningar till den...
Men jag kom på att jag har ett bomullspoplin tyg som är förtvättat i 40 grader...hur stor är risken att det krymper i första tvätten om jag använder det istället för lakansväven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det kan nog gå bra tror jag. Bomullspoplin brukar krympa mindre men jag kan inte ge några garantier förstås.
![]() /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tror jag provar med det
![]() Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag brukar förtvätta alla mina bomllstyger i 60 grader, för att förhindra att det krymper naturligtvis, men jag tänker också att det är lika bra att tvätta dem i 60 grader för att se att de klarar det först, hellre än att jag syr något fint av det först och det sedan visar sig vara dålig kvalitet på tyget. Jag syr mest i lapptäckstyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.