![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Det blir ingen söm med overlocken!
Hej alla glada syvänner. Ville bara höra här om någon vet vad felet kan vara när man tror att man trätt sin overlock rätt men det blir inga stygn utan bara lösa trådar som innan man började sy.
Har försökt se vad jag kan ha gjort fel men hittar inget. MVH / Josefine |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jaa. Det låter som om den inte är rätt trädd i alla fall. Ev kan du ha missat att haka in tråden ordentligt innan du trär in i trådspänningen.
Att du kan ha missat att trä i trådarna ordentligt i position nr 2. Det kan se ut som om du har gjort det men om du ställer dig upp och tittar ordentligt kanske att du har missat där. Nu ska jag förklara var jag tror att du kan ha missat, i pos 2Dvs när den kommer från trådrullen upp igenom den höga öglan (pos 1) i järntrådsställningen, sedan fortsätter du och leder tråden in i maskinen (pos 2) och hakar i den innan du trär den mellan trådspänningskivorna (pos 3). Där kan du har missat. Hör av dig om det inte är där så fortsätter vi o letar. Om du inte förstår vad jag menar hör av dig så försöker jag förklara bättre. Vad har du för sorts symaskin? Pos 1 = öglan i järntrådställningen Pos 2 = hake/hållare innan du trär in mellan trådspänningsskivor Pos 3 = trådspänningsskivorna |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När detta hänt mig har det alltid varit felträtt, fast jag har kunnat svära på att det var rätt!
![]() Det brukar vara någon liten krok längs undre griparens tråds färdväg som jag antingen missat under trädningen, eller som jag av mistag pillat ur när jag trätt allra sista biten. Eller så har jag inte fått ner tråden ordentligt mellan trådspänningsskivorna, som Gumpan är inne på. Det kan också vara så att övre och undre griparna trätt i fel ordning så att fel tråd kommit framför den andra. (Undre griparens tråd = den längst till höger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, jag tänkte komma till det sedan. Ta det steg för steg och se att början blir rätt. Så jag befinner mig alltså steget innan du trär igenom trådspänningsskivorna. Men nu vet du fortsättningen.
Vad har du för maskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Märkligt nog får jag ingen rätsida på detta ändå har gått igenom allt säkert 10 gånger nu och kollat så jag har fått med alla steg, jag trär om hela maskinen sedan igen så skriver jag hur det gått i eftermiddag. Tack för alla tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du prövat att byta nålarna? Matar du fram trådarna för hand för att få en trådkedja? Du håller alla trådarna i vänster hand snett åt vänster bakom pressarfoten sen matar du fram en sömkedja för hand genom att snurra på hjulet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ta o kolla o provdra i varje steg att tråden verkligen har
hakat i. I instruktionsboken så brukar det finnas tips på vad som kan vara fel o hur du åtgärdar dem. Har du kollat igenom dessa? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.