![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() Behöver hjälp med smock på en klänning. Smocken ska vara rätt bred över bröstet. Får olika råd överallt Vill sy den med raksöm på maskin men hur ska jag göra???
Ska undertråden spännas på spolen eller inte. Hur ska övertråd och undertråd vara inställd på maskinen. När jag syr blir resån för slapp, vill att tygwt ska vara mycket rynkigt! Hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag har förvisso inte provat själv, men i tidningen Ottobre skriver de att man ska spänna undertråden "lätt" när man rullar på den på spolen, och deras plagg med smocksöm ser alltid väldigt bra ut. Hoppas du får till det! Mvh Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När jag har sytt smock har jag bara zigzagat resårtråd med ca 1 cm mellanrum. Sedan är det bara att dra ihop det till lagom storlek och lagom mycket rynkor!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar lägga dubbel resårtråd under pressarfoten (knapphålsfoten) och sy med bred sicksak när jag syr falsk smock.
jag tycker att det är lättast (eftersom man inte behöver bråka med undertrådsspänningen, vilket inte är att rekomendera på dom flesta maskiner) och det är lätt att reglerna precis hur mycket rynk man vill ha. Dessutom tycker jag att det är snyggt med sicksacken, för det får liksom rynkorna att gå lite omlott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
jag syr som Lillith men jag sy med tre-stegs zigzag.
![]() Och jag tycker att det blir bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.