![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Husqvarna Platinum 715
Hej.
Var i går och tittade på ny symaskin (mammas gamla Bernina är paj). Husqvarna Platinum 715 verkade bra. Någon som har erfarenhet av denna och kan berätta om det är ett bra köp eller ej? Får den till kampanjpris för 7295 kr. Är verkligen inget syproffs men känner mig väldigt inspirerad och sugen på att bli mycket bättre. Har tidigare bara sytt enkla saker som gardiner, kuddar, tygväskor och dylikt. Målet är lära mig sy kläder till mig själv (och kanske andra). Tack på förhand för råd kring mitt symaskinval! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hejsan Johanna
Jag har 7 st på skolan och tycker det är en bra bas maskin.Det som jag upplevt som lite minus är att det inte finns halvfart och nålstopp nere (tror jag)I övrigt går den tyst och bra.Skall bara nämna att det är en utgående modell,men det kanske du vet och det har ju ingen betydelse när det gäller reservdelar och dyligt . Prova dessutom andra märken innan du slår till,då vet du vad som finns och kan jämnföra de med varandra. Lycka till med ditt köp oavsett vad det blir. Mvh Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Ingrid.
Tack för ditt svar! I dag gick jag och tittade på Bernina-maskiner för att jämföra med HQ Platinum 715. Blev visad Activa 220 och Activa 230. Hade även tänkt jämföra Pfaff, men säljaren upplyste mig om att han tyckte de var värdelösa och inget för mig... (Kändes lite konstigt tyckte jag, eftersom han hade ett helt bord fullt med det märket). Så vitt jag kunde se så verkade Bernina Activa 220 hyffsat likvärdig med HQ Platinum 715, fast drygt 1000 kr billigare. Väljer jag istället Activa 230 får jag automatisk knapphålsmätare (detta har ej HQ:an) samt sju stycken helgjutna pressarfötter. Men då är priset istället 1000 kr dyrare än HQ:an... Hur viktigt är det egentligen med materialet i pressarfötterna? Bernina-säljaren lät mig förstå att deras helgjutna var mycket bättre än HQ:s snap-on fötter. Har du nån uppfattning om detta Ingrid? En annan skillnad som slog mig är att HQ:an har knappar för vilket material man ska sy i. Om jag förstår det hela rätt så är detta till hjälp för att kunna välja rätt pressarfot, tryck, nål o dyl. Detta verkar inte Bernina-varianterna ha. Hur viktigt är detta egentligen? För mig som är rätt orutinerad än så länge så känns det som en praktisk hjälp på vägen. Slutligen upplyste Bernina-säljaren mig om att det var mycket bättre mekanik i deras maskiner och att HQ:s är plastiga. Detta tar jag självklart med en nypa salt eftersom det antagligen ingår i säljsnacket. Det jag dock hört på annat håll är att Bernina håller längre, så det ligger kanske nån sanning i hans ord...? Sammanfattningsvis måste jag ändå säga att HQ Platinum 715 både kändes och såg trevligare ut. Kanske beror det på att jag tittade på den först och att jag fick ett mycket entusiastiskt och positivt bemötande i deras butik. Bernina-säljaren var i en helt annan (sämre) klass och deras butik var inte särskilt inspirerande (finns dock säkert andra som är bättre om jag letar vidare). Puh! Blev ett väldigt långt inlägg. Förhoppningsvis har du Ingrid, eller någon annan vänlig själ, en eller flera intressanta och användbara kommentarer till ovanstående. Jag är mycket tacksam för alla svar jag kan få! Fast det är lite brådis – har lovat höra av mig till HQ-butiken i morgon (torsdag 21/6) om jag vill ha deras maskin eller inte... Tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej !
Nu kan jag inte riktigt dina maskiner som du har tittat på men har två andra Husqvarna maskiner och måste säga att de är toppen . Det som är bra är ju att du kan välja material och få vägledning i pressarfotstryck ,nål m.m.Det är till stor hjälp i början . Pressarfötterna tycker jag är bra att de är dessa man lätt byter genom att bara snappa på en annan .Vet en kompis som har de andra som tar mycket plats och bökiga att byta.Har aldrig upplevt att Husqvarnas skulle vara dåliga gå sönder eller glappa. Men det viktigaste är ju att du ska ha förtroende för din säljare , ett bra bemötande och serviceanda är mycket viktigt , du behöver säkert komma tillbaka och fråga om hjälp service m.m. Att en säljare talar illa om andra märken är mycket dåligt ! Bara det skulle få mig att vända i dörren . Du vill veta hur bra din mskin är inte hur dåliga alla andra är .Lycka till med ditt val ! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.