Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-28, 11:32   #1
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad

Sy med brodertråd

Hej!
Jag funderar på om man kan använda brodertråd i stället för vanlig polyestertråd när jag syr i t ex bomull eller linne. Jag har mycket brodertråd och de rätta färgerna vilket jag sällan har i vanlig polyestertråd. Vet någon hur detta fungerar vore jag tacksam för att få veta om det är OK. Det hade sparat både tid och pengar och det hade blivit snygga fållar och blindsömmar.
Hälningar från ett disigt och regnigt Sthlm
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 12:12   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Brodertråden är mycket skörare och tunnare. det är en bedömmnings fråga och hur utsatt tråden blir av solen även hur mycket du tvättar plaget. Jag skulle inte göra det.
Pröva att dra av en polyester tråd och en brodertråd så ser du skillnaden.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 12:41   #3

Hej!
Tack för ett snabbt svar! Saken är klar jag måste köpa mig en uppsättning med polyestertråd i olika färger. Just nu har jag gjort en fåll med blindsöm och råkade ha exakt färg på tråden så resultatet blev verkligen lyckat, inte ett stygn syntes på framsidan. Naturligtvis måste jag ha starka sömmar så tack för tipset!
Ingsy
Gammal 2007-05-28, 13:53   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad

beror på vad du ska ha för tråd och vad du vill sy, jag anväder Robinson Anton både till brodyr och vanlig söm. Däremot har jag sett att deras flossytråd går av lätt, för att sy valiga sömmar med den bör man ha flossyn på undertråden.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 11:20   #5

Hej igen!
I och för sig så är inte slitaget särskilt stort men eftersom det är produkter som jag säljer vill jag att sömmarna både ska hålla och vara vackert sydda i helst exakt rätt färg. I sybehörsaffärerna håller de på att bli tokiga på mig för jag har så stora krav på rätt färg. Jag nöjer mig inte med det näst bästa så jag kämpar vidare i tråddjungeln. Tack för Ditt tips allt kommer att undersökas.
Ingsy
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.