Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-25, 20:23   #1
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad

För gammal brodertråd?

Har min Brother 4000d inlämnad p.g.a att den "tvärdog" mitt under brodering. Gick ej att röra handhjulet ens. När reparatören ringde efter 4 veckor sa han spydigt att trådledaren inne i maskinen var FULL med trasslad tråd. Han trodde detta berodde på att jag använt Sulkytråd och att den var för gammal och gick av lätt. Han tyckte inte man skulle använda tråd som är äldre än 3 år. Har någon hört om detta förut och hur ska man veta hur gammal tråden är? Han ansåg dessutom att man borde med en så dyr maskin köpa bättre = dyrare tråd. Borde ju fått veta det när man köpte maskinen eller åtminstone att det stod i bruksanvisningen, eller hur?
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 09:38   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag tycker inte man kan vara så kategorisk som den här handlaren. Jag använder tråd som är 10 år men då av hög kvalitet och förvarade i plastpåsar och i mörk garderob.
Däremot en luddig och dålig kvalitet håller ju sämre.och solen och värmen påskyndar åldrandet.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 10:10   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Din handlare hade ju kunnat tipsa någon utmärkt tråd tycker jag.

Själv så anser jag att Sulky är en tråd med bra kvalitet.
Det tror jag många med mej håller med om.

AnneMarlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 19:29   #4
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad

Jag har tråden i en "plastväska" gjord för brodertrådar från sulky och förvarar den mörkt i skåp. Handlaren pratade om att Sulky var en blandtråd och att det var bättre med "rena" trådar. Jag köper gärna dyrare tråd om man får veta det och det borde man ju få när maskinen är så känslig så att den helt lägger av när den får tråd på ledaren. Det finns ju dessutom ingen "inspektionslucka" så man ser eller kommer åt att ta bort tråden när det samlats därinne. Känns lite tråkigt att betala för reparation när man inget kunnat göra åt det själv. Konstruktionsmiss?
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 20:09   #5
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad

Försäljaren hade nog vaknat på fel sida den dagen...

Som jag tycker mig ha sett här på forumet så är det olika vad olika maskiner "tycker om" för slags tråd. Vissa vill ha det ena och vissa det andra. Det verkar som om det bara är att prova sig fram vad just min maskin gillar.

Trots allt så tror jag på kvalitetstråd, om än inte den allra dyraste alla gånger, i alla fall när det gäller maskinbroderi. Vid vanlig sömnad är det inte fullt så känsligt, tror jag.

Förvaringen av tråden är nog också viktig, även om jag har mina rullar stående framme hela tiden. Jag har dock ett rum med bara två små takfönster åt norr.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 06:48   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Helt otroligt påstående!

Istället för att ta itu med det riktiga problemet som din maskin hade (vilket kanske är en finjustering som är svår att göra) så skyller han alltså på att du använt "för gammal" tråd. Det påminner lite om "Macken" där en dam sjunger om att hon kanske stängt handskfacket för hårt på bilen så att det är därför den inte startar...

En dyrare maskin bör dessutom i mina ögon vara robustare och därmed klara fler trådkvaliteer än en billigare. Det finns ju t ex tråd som är tänkt för att borstas upp och det finns tråd i olika tjocklekar. När en försäljare säger att "du skall bara köra den och den trådsorten" så drar jag verkligen öronen åt mig. (en tråd som fungerar i nålarna på overlocken bör definitivt fungera i en broderimaskin)

Ytterligare så skulle tråden ha datumstämpel om den bröts ned så fort. Fanns det ett uppenbart stabilitetsproblem så skulle det dessutom kunna avhjälpas med skyddande tillsatser - och att ha lång hållbarhet skulle vara ett försäljningsargument.

När jag specar tillverkningsutrustning på jobbet så är robusthet en funktion av priset - inte tvärt om.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 19:56   #7
Nima Nima är inte uppkopplad

Hej Git!

Tråkigt att höra om din maskin. Hoppas att du får tillbaka den i lagat skicka snart!

Jag har ju inte haft min brodermaskin så länge, men jag har provat att brodera en del med den gamla brodertråd av märket Mölnlycke som jag fick med min Singer med broderienhet jag skaffade 1986. Det har fungerat alldeles utmärkt. Tråden håller bra. Däremot blir det snyggare med modern tråd.Den moderna tråden är glansigare, den gamla matt. Förövrigt tycker jag man borde märka om en tråd är skör. Då borde den gå av i ett och det lär man väl notera.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.