![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
något helt annat
Finns det någon här som har ide bilder på pojkrum??
Jag har tänkt att göra om min sons (snart 3 år) rum. Jag har lite funderingar på att ha temat "under vattnet" Eller "i havet". Han har fått en junior säng och det kan jag snabbt göra ett lättare lapptäcke till eller om jag lägger ner mera tid på det jag vet inte. Vi ska göra om båda barnens rum tjejen är 6 år och inne hos henne ska vi måla väggarna vita samt rosa, skrivbord, säng, hylla, myshörna (kom gärna med förslag på hur den kan se ut ca 2*2 meter) och sedan är det inte så mycket mera i hennes rum. Har betsällt wallis 2 olika att sätta på väggen. Jag vill att ni dränker mig med era tips och ideer kram Patricia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Min dotter älskar havet så våra funderingar har varit att måla tösens väggar i blågröna nyanser som jag sedan sätter upp wallies på så som du redan tänkt. Vad för wallies har du beställt? Wallisarna kan man ju även sätta på möbler. Kanske kan göra en byrå lik en sjömanskista? Jollyroger (lr hur det nu stavas) flagga på väggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bestäm er för ett tema och följ det sedan stenhårt! Såg en gång i en IKEA katalog ett pojkrum som såg ut som ett fort. De hade målat väggarna blåa, men istället för att måla ända upp till taket hade de målat formen av tegelstenar(någon som kan förklara bättre?). Detta är kanske någonting att göra till din dotters rum, men istället för blått målar du rosa. Säg till henne att det är ett prinsessrum. Tips på en häftig myskoja finns i Stoff och Stils hemtextilkatalog. Och varför inte en sänghimmel till sängen för att fullborda resultatet? Nu förutsätter det ju att din dotter är en riktig prinsesstjej.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
STOPP!
Varför rosa och varför prinsesstema för att det är en tjej! Varför trycka på förlegade könsroller på barnen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag är också emot att trycka på könstrollerna MEN hon nämnde att rummet skulle vara rosa. Jag utgick då ifrån dessa önskemål och gav förslag på vad man skulle kunna göra, ett prinsessrum. Har du några andra förslag som passar in på hennes önskemål, kläm fram med dessa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
JAg håller med dig, hitta ett tema, och håll fast vid det.
Det jag reagerade på var just att vi är så inrutade i könsrollerna. Vi märker det knappt själv ens. Hur skall vi då få en mer jämställd värld, när vi redan med barnen ser först till kön, sen individ. vad vet jag, hon kanske gillar gula grävmaskiner? (Det gorde en av mina flickor) Jag har inga förslag på teman, jag känner inte den lilla människan som skall bo rummet-men det verkar som om vi är överens i sak trots allt :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har sett på tv (glömt vilken kanal) att Debbie Travis har många kul teman när hon inreder.. Du kan kanske få lite inspiration..
http://www.painted-house.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Snälla, gör inte Patricias fråga till en jämställdhetsfråga. Hennes barn är såpass gamla att dom har egna önskningar och då tycker jag att man ska låta dom ha det!!
Småbarn och jämställdhetstjabbel hör inte ihop enligt mig!! Patricia, IKEA har några olika roliga sänghimlar i tyg som är mycket effektfulla, bl.a. en som är blå och som blir som ett tak över sängen... Lycka Till! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.