Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-19, 15:28   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Hjälp med engelsk stickbeskrivning

Hej.

Jag ska just sticka en tröja från Rowan (Anya från tidning nr. 40)
Jag ska bl.a använda ett garn som heter Kidsilk haze och det står följande i beskrivningen: Use Kidsilk haze Double throughout.
Innebär det att jag ska sticka med dubbelt garn?
Det är olika färger på garnerna och hur ska man då göra om man bara har ett nystan i en speciell färg - göra 2 små nystan av det? Hmmmmm...
Kan någon hjälpa mig?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 16:21   #2
spotty spotty är inte uppkopplad

Det låter som du ska använda dubbelt garn. Vilken masktäthet har beskrivningem och vilken masktäthet (gauge) står på garnets banderoll? Stämmer dom inte överens så är det nog dubbelt garn.

Jag brukar dela nystan med hjälp av min digitala köksvåg. Först väger hela nystanet och sedan börjar jag nysta så jag får två st som väger lika mycket. Väger ett nystan 100 g så ska det delas i två st som väger 50 g.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 16:36   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Yep, du ska sticka med dubbelt garn. I teorin kan man sticka med nystanets båda ändar (den utanpå och den inifrån) samtidigt, men jag skulle inte testa det med Kidsilk Haze - det garnet har ju lite kardborrtendens... Så det lättaste är att dela upp nystanet i två små nystan. Om du inte har en väldigt exakt våg (som kan väga 12,5 gram), så funkar ögonmått också ganska bra - gör ett nystan från var garnända, så kan du göra dem hyfsat lika stora innan du behöver kapa garnet.

Lycka till!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 17:34   #4
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad

Jag har fått lärt mig av några gamla kloka tanter att man absolut inte ska göra nystan av garnhärvor eftersom man så töjjer ut tråden och resultatet blir inte riktigt som man hade tänkt sig. Jag skulle nog ha stickat med nystanets båda ändar, men smaken är som baken.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 17:40   #5
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Tack för hjälpen alla!

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 17:41   #6
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Kidsilk haze är ett VÄLDIGT speciellt garn (luddigt mohair/silkesgarn som är i princip omöjligt att repa upp, över 200 m/25 gram), så det handlar mera om vad som är praktiskt genomförbart än personlig preferens!

Jag är inte helt säker på vad du menar med att man inte ska göra nystan av garn i härvor... Man kan väl inte sticka med garnet i en härva... Men man ska alltid vara försiktig när man nystar garn så att man inte gör nystanen för hårda. Helst ska man göra riktiga center-pull balls (vet inte vad det heter på svenska), och nysta runt t ex tom toarulle. När man sedan drar av nystanet från rullen, så har garnet plats att "kollapsa" innåt, så att garnet inte behöver vara spänt.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 22:20   #7
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad

Förlåt för min slarviga beskrivning. Jag menade att man inte ska göra nystan av garnet.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.