Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-12, 17:33   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Varför resår på sockans ovansida?

Hej
Alla raggsockar jag använt har haft slätstickning från resåren och nedåt. Det mönster jag har nu, har ju börjat sticka sockor själv (mallig som 17) så är det resårstickning på ovandelen på foten. Vad gör det för skillnad och vad är skönast för foten?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 17:49   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad

Jag tror att det är resårstickning mest för passformen.

Själv gör jag mina raggsockor slätstickade på hela foten, eftersom jag vill ha tunna släta sockor, tycker att det blir knöligt annars :-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 18:28   #3

Tack, jag trodde nästan det var så. Ska sticka ett par av varje så får jag se vilka som passar bäst, det är till lilla barnbarnet :-)
Gammal 2007-02-14, 12:44   #4
MariaSlattman MariaSlattman är inte uppkopplad

Vilken tjocklek på garnet är det? Om man använder 4-trådiga garner som t.ex. Opal, Online m.fl där man stickar på stickor 2,5 mm så använder man ju ofta mönster på hela foten när man stickar sockar. Men är det tjockare sockar som skall stoppas ner i skorna så skulle jag nog föredra vanlig slätstickning.

Däremot så tror säkert att de sitter skönt på foten med resårstickning.

Lycka till i alla fall med sockarna!
MariaSlattman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 13:46   #5

Jag använder superwash garn och stickor 3,5.Jag tog och stickade slätstickning istället för resår över foten och det ser finare ut. Sen får de väl känna efter hur det känns :-)
Gammal 2007-02-14, 15:07   #6
atervo atervo är inte uppkopplad

Jag har stickat resår på ovansidan av foten av sockarna till mina syskonbarnbarn bara för att de bor så långt borta och jag inte vetat deras exakta mått.
atervo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 15:12   #7

Ska man mäta runt foten också?? Jag har följt mönstret med det antal maskor som står där. Längden har jag ökat lite eftersom han har långa fötter lillen och det är ju lätt att justera också.
Gammal 2007-02-14, 15:41   #8

Om du stickar efter mönster behöver du inte mäta. Jag som stickar mest på känn vill gärna ha mått på fötterna.
Gammal 2007-02-14, 15:43   #9

Kära nån, du är som min mamma var, hon stickade sockor i parti och minut utan mönster. Jag håller på med mitt andra par och jag är över 50!!! Men det är roligt att sticka strumpor det trodde jag inte, minns än den halva jag gjorde i slöjden :-)
Gammal 2007-02-14, 15:49   #10

Jag fick börja sticka sockar och vantar innan jag började skolan,för snart 60 år sedan, så det har blivit en vana.
Gammal 2007-02-15, 15:06   #11
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Resårstickad ovansida är bra när man stickar raggsockar till nån som inte är i närheten att provas på. Inte tycker jag det blir klumpigt heller.
Dubbel resår blir ju inte tjockare än slätstickat ifall man har breda fötter att tänja ut den och har man väldigt smala fötter så finns det nog plats över i skorna ändå :-)
Personligen tycker jag att slätstickade sockar som är för vida är värsta som finns ;-) , så jag kör ofta med resår för att förhoppningsvis få dem lite tajtare utan att riskera att de blir för små.
För breda slätstickade veckar sig betydligt mer obekvämt i skorna än om de vore resårstickade...

Men mest är det nog en smaksak hur man tycker att det är roligast när man stickar.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.