![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
tyger?
Hej!
vilka tyger är stretchiga och som man kan sy tex byxor och tröja av? och vad heter de på engelska? kram Pa |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har uppfattat det som allt som är stickat och inte vävt?
Någon hade en ordlista från kwik sew här: http://www.kwiksew.com/Translations/Monster.print.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Textile#Production_methods Går även att söka på olika saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Twill http://en.wikipedia.org/wiki/Weaving Senast redigerad av aliquis den 2007-01-26 klockan 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vävda tyger blandade med lycra/spandex
strechar också mer eller mindre. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
jag är helt nybörjare på tyger. kram Pa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Generellt sätt kan man dela in tyg i tre grupper, trikåer, nonwowen (= inte vävda eller stickade) samt vävda.
Trikåtyger är stickade tyger och på dem kan man se maskor även om de kan vara pyttesmå. Nästan alla alla andra tyger är vävda. Det finns olika sätt att väva på men tygen består enkelt förklarat av trådar som vävs in i varandra på längden och tvären, inget ser ut som maskor. Den tredje varianten på tyg, nonwowen, är tyg som t ex olika plasttyg, filtade fibrer m.m. de tygerna lärman sig känna igen när man lärt sig de första två varianterna på tyg. Att skilja olika tyger åt är något man lär sig genom att titta och känna på tyger. Ta fram dina kläder och kika på dem, gärna med förtoringsglas. Gå till din tygbutik och kläm och känn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Okej!
om man förenklar det hela så är trikåtyger stickade. Dvs maskor (öglor) som hänger i varandra. Det gör att tyget kan kan töja sig. Om du har stickat någon gång så förstår du lättare. Ett vävt tyg består av varp och inslagstråd. Den grundläggand tekniken kallas tuskaft. Där trådarna på längden och bredden möter varanndra bildas ett rutmönster. Det blir "flätat" kan ma säga. varannan upp och varannan ner. Borde ha en bra bild att lägga in känner jag, men icke. Tekniken i sig blir stum, så för att ett vävt tyg skall kunna töja sig måste materialet (trådarna man vävar av) kunna töja sig. Då blandar man in i lycra/spandex i trådarna. Då töjer det sig. Tex streschtyg i jeans. Vill tillägga att det finns många andra vävtekninker. Samt att tyger som är vävda av alla material töjer sig på skrådden, dvs diagonalt i väven. Den töjen är svår att utnyttja i vanliga plagg. Alla snedslåband är klippta på skrådden för att kunna utnyttja den töjbarheten dock. Svårt att förklara, hoppas du förstår. fråga igen om jag varit otydlig. mvh Bibbi Senast redigerad av Bibbi den 2007-01-26 klockan 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
men om jag vill sy byxor, tröjor, dansdräkter, dansbyxor vilket tyg ska jag ha?
Vad är igentligen trikå? jag vet att det är stetchigt, men inte mcyket mera. vart kan man hitta häfftiga tyger till tex tröjor. Jag vet inte vad det heter på engelska så jag kan ej söka på utlänska sidor heller. kram Pa |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Dansdräkter och dansbyxor måste vara av trikåtyg med lycra. Kallas ofta sport- eller badlycra.
Tröjor skall vara av trikå. Skall tröjan vara kroppsnära så bör den innehålla lycra känns trång annars. En vanlig byxa kan du sy av vävt tyg tex vanliga jeans. Skall de vara tigta (strechjeans) måste de innehålla lycra eller vara av trikå (jogging). Det engelska språket överlåter jag till en mer språkunnig person ![]() God natt!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.