![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
turkos?
Vilka fäger passar ihop med turkos?
Ska göra en skridskoklänning som är turkos med jag vet ej vilken färg kjolen ska vara i. kram Pa |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svart. Vitt, Gul. Guld. Silver. Lila. Rosa. Klarblå.
Inte rött. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() det är snyggt att använda andra nyanser av turkost till överdelen eller varför ej blåt!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
brunt är också väldigt fint till turkost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tycker också att olika nyanser av turkos är väldigt fint tillsammans.
Sydde en grej i turkos och en ceriseaktig färg en gång. Stack i ögonen, men blev väldigt fräckt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
du har ingen bild?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ack nej! Minns inte ens vad det var, bara färgerna! Som sagt, man vaknade till i alla fall!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Här är en rätt bra sida när man ska hålla på med färg. Stötte på den när jag letade koder för pantone och NCS. De har också en funktion som de kallar harmonies som kanske kan ge dig lite hjälp på vägen:
http://www.easyrgb.com/harmonies.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
kram pa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Inte så svårt. Skriv in en RGB-kod som stämmer med din färg och klicka på start.
T ex R=60 G=190 B=190 Färgen i mitten är "din färg" de runt omkring är färger som harmoniserar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
jag vet inte ens vad det är. kram pa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Nä jag insåg att du kanske inte visste så jag ändrade mitt inlägg. (se ovan)
RGB står för red, green , blue (röd, grön, blå) de är färg koder man använder för skärmar, mycket kort förklarat. Här är några andra turkosa koder (rött först sedan grönt sist blått): 60, 125, 140 (en mörkare turkos med mera blått) 15, 130, 130 (en mörk grön turkos) 60, 210, 210, (en ljusare) Testa lite olika siffror, talen anger hur mycket färg det finns av resp färg. Som minst kan det vara noll som mest 255. Om du t ex skriver in 0, 255, 255 så får du en turkos utan rött men med max på grönt och blått. Skriver du 0, 0, 0 så blir det vitt o s v. Senast redigerad av Alvan den 2007-01-20 klockan 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Till turkos är det fint med en brun nyans som stöter i orangebrunt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Cremevit! Böljande, cremevit chiffong...
Om du går in på Paint - färger - redigera färger - definiera anpassade färger, så dyker det upp en ruta. I högra nedre hörnet finns rgb-rutor, där du kan experimentera för att få fram din turkosa nyans. Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-01-20 klockan 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Här är några sidor på svenska. Dom kanske du blir mer hjälpta av
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...GB-f%C3%A4rger http://www.eki.mdh.se/personal/bai01/faq/rgb/ |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.