Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-17, 18:06   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Hur stickar man hälen???? AKUT

Jag har för allra första gången börjat sticka en barnraggsocka, st 1 år. Men nu har jag fastnat på hälen. Mönstret är www.jarbo,se nr 90324.
Jag har stickat 3 cm på hälen men sen ska man börja varvet med 9 r maskor och sen hoptagningen.
Om jag fattar riktigt blir hoptagningen mitt i hälen.Det ska stickas och lyftas till alla sidm är stickade. Vilka sidm????För efteråt står det att jag ska plocka upp maskor på var sida om hälmaskorna och det har jag ju något vagt minne sen skolslöjden för dryga 40 år sedan att man plockade upp.
Och de där 9 m jag ska sticka, är det med början på sticka 1 (hälen är på sticka 4 och 1)???
Finns det någon sida för strumpnybörjare? Jag sökte i forumet men "sticka häl" gick inte att söka på, häl var för kort ord.
Ocn nu när jag var på så god början!!!!!!!! och vill fortsätta.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 18:30   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jodå, det har varit uppe förr, att sticka häl.
Ja, du stickar 9 r sedan gör Du en hophagning och vänder arbetet, och stickar avigt till nästa hoptagning sedan vänder Du där, Fortsätt att sticka så till alla maskor är slut.
Det blir inte 1 hoptagning på mitten, utan 2 lite ifrån varandra. I och med att Du inte stickar varvet ut, utan gör hoptagningar och vänder inne i arbetet, så formas hälen.

Ja, de 9 m är maskorna du har på sticka 4 och 1.
När du stickat hälen, så plockar Du upp maskor utmed kanten, de 3 cm som hälen är hög.

Hoppas att du blir lite klokare av min beskrivning
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 18:39   #3

Nu har jag stickat precis som det står och på höger sida från rätan sett så är det två hoptagningar som enl min mening ser ut som de ska. På vänster del är en hoptagning lite till vänster om den högra första, nästa kommer ute i kanten innanför 1 m. Och sen står det fortsätt att sticka på detta sätt! Vaddå detta sätt? Hur vet man hur många maskor man ska sticka och ta ihop. Eller stickar man samma varvsbeskrivning hela tiden?
Jag har hittat en sida som heter Barbros blog och där står det hur man gör en häl men jag fattar inte den heller för det stämmer inte med maskorna hur jag än gör.
Gammal 2007-01-17, 18:50   #4

Ha, jag tror det var fel i mönstret för när jag tog 4 maskor istället för 6 på ett ställe så blev det en kil. Så nu ska jag plocka upp sidmaskorna och det ska väl funka hoppas jag. Tack för hjälpen för poletten trillade ner med det du skrev. Till slut!
Gammal 2007-01-17, 18:53   #5

Jag hämtade hem det mönstret,
sticka 9 rm, gör en öhpt, sticka 1 rm, vänd lyft 1 m, sticka 3 am, 2 am tills, 1 am vänd, lyft 1 m, sticka 6 rm, 1 öhpt. och som det står i mönstret sticka så tills maskorna tar slut.

Du stickar 1 m mer varje varv innan Du gör en hoptagning och vänder
Gammal 2007-01-17, 18:54   #6

Hoppas att Det löser sig!
Gammal 2007-01-17, 18:56   #7

Men när jag stickade 6 m så hamnade hoptagningen konstigt, det var där jag ändrade till 4 och då såg det lika ut på båda sidorna
Gammal 2007-01-17, 19:01   #8

Tur att man kan "justera lite" själv!
ibland kan det verka lite knepigt, men man ser ju hur många maskor det är kvar vid första vändningen och då bör det vara lika många kvar vid vändningen på det aviga varvet.
Gammal 2007-01-17, 19:14   #9

Ja nu kommer nästa fråga.
Nu har jag plockat upp maskorna runt hällappen och ska ta ihop inför foten. Det står
"Minska 2 m på vartannat varv: Sticka de 2 sista m på den 1:a st och gör 1 öhpt över de 2 första m på den 4:e s. Upprepa minskningarna varje varv."
Det säger emot sig själv i mitt tycke.
Gammal 2007-01-17, 19:28   #10

Du bör ha fler maskor på de två häl-stickorna, än de två andra efter att Du plockat upp i sidan!
Hoptagningarna görs för att få "rätt antal" maskor igen och en fin form på sockan därnere
Gammal 2007-01-17, 20:05   #11

Jo jag hade fler maskor på dom och jag tog ihop dom som det stod. Det jag funderade på var om det var varje eller vartannat varv man skulle göra det.
Jag tog i alla fall vartannat varv.

Men nu undrar jag hur man mäter hur lång sulan ska vara. Om man mäter från sista intagningen på hälen eller om häldelen ska vara med i måttet?
Gammal 2007-01-17, 20:13   #12

På vuxenstorlek och de jag gjort till mina barnbarn, 3 och 6 år, ska hoptagningarna vara vartannat varv.

Ja, häldelen ska vara med i det måttet.
Jag brukar mäta från bakre delen av hälen, och börja göra hoptagningarna för tån, ungefär där lilltån slutar.
Gammal 2007-01-18, 05:30   #13

Tack snälla för all hjälp jag fått. Nu har jag inte barnbarnet tillängligt att mäta på men jag ska sticka klar sockan och skicka den för provning innan jag stickar nästa.
Gammal 2007-01-18, 05:42   #14

Bara skoj att kunna hjälpa till lite.
Hoppas att sockarna passar.
Det brukar ju stå i mönstret också, hur lång de ska vara när man börjar hoptagningen för tån.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.