![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Har visserligen precis börjat sy mycket men tror att jag kommer sy en hel del kläder, både till mig själv och till andra. Vill köpa en overlock för att få snygga sömmar och ett "proffsigare" resultat - men vad behöver jag?
Eftersom jag blir nybörjare på overlock skulle jag helst vilja börja med en billig. Behöver jag kunna sy täcksöm om jag syr kläder? PS. Jag vet att man kan söka i forumet, och det har jag gjort, men det finns hundratals inlägg om overlock och jag orkar inte kolla igenom alla för att se om något passar... =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag har sytt på Overlock i 19år ungefär. Har haft täcksöm i 9 månader. Så du klarar dig nog utan ett tag i början ![]() Tvillingnål funkar alldeles utmärkt, blir dock inte lika fint på baksidan som med täcksöm. Börja med en enklare overlock och byt upp dig när du blir varm i kläderna. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Janome?
Jag är också på väg att bli overlockmaskinägare, men har lite svårt att bestämma mig! Har blivit rekommenderad Janomes maskiner av en kamrat som är van overlocksömmerska, men de är rätt dyra. Å andra sidan ingick ganska mycket utbildning när man köpte den och det tycker jag verkar bra. Jag är inte så sugen på att handla en begagnad maskin av en privatperson, vill gärna ha garantin och någon att rådfråga. Tänker jag galet? Lite här och var på Sysidan säger de som är vana "köp en enklare och byt upp dig senare", det kanske är så jag ska göra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En symaskinsreparatör sa till mig att begagnade overlocker har används mycket flitigt av sytokiga människor. Det borde gälla de maskinerna som har ett par år eller fler på nacken. Själv skulle jag inte köpa min overlock begagnad om den skulle vara till salu någon gång i framtiden. Så mycket har jag använt och slitit den.
Det är dags att dammsuga den och hela lägenheten igen efter ett par blå velourklänningar som strax är klara! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Jag har använt overlocksymaskin i 14 år och har just "bytt upp mig" från en fyrtrådig overlock till en femtrådig Coverlock (overlock, täcksöm, flatlock). Jag håller med om att du ska börja med en overlock och skippa coverlock så länge. Det är mycket, mycket mer komplicerat med täcksöm. Till min overlock använde jag en mycket enkel instruktion på ca 3 sidor, min nuvarande manual för min coverlock är på 48 sidor och det är en hel del trädningsscheman som alltid måste kontrolleras, samt inställningar som ska justeras för varje söm. Det är kul och blir mycket fint, men inte att rekommendera för en nybörjare.
Andra tycker att man ska hålla sig med dubbla maskiner för att slippa trä om mellan overlock och coverlock, men det är ju en ganska dyrbar lösning. Bättre då att lära sig en enkel maskin och senare byta. Så till begagnatmaskiner... Jag har sålt min gamla overlock och min köpare är fortfarande nöjd. Det går bra att köpa begagnat men se till att köpa en maskin som är servad och har servicegaranti. Maskinen får gärna vara använd, men den ska ha varit servad kontinuerligt av den förra ägaren. Be att få se tidigare serviceintyg och testkör maskinen ordentligt innan du köper den. Det gäller såväl maskiner du köper i butik som privat! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.