![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
hoppar över stygn...
När jag syr med min overlock och skall sy över en söm så att säga (tyget är alltså tjockare just där för att det ligger en söm "åt det andra hållet" bakom) så fäster inte sömmen riktigt. Den hoppar liksom över stygn där (se bild). Är det alltid så med overlocker? Man blir lite besviken när man betalat närmare 8000 kr för en maskin (Bernina 1150MDA). Alltså, ska det vara så (som Sverker Olofsson skulle ha sagt
![]() Bilder också, från båda sidorna: http://www.melonia.com/sysidan/overlock2.jpg http://www.melonia.com/sysidan/overlock1.jpg Funkar det inte att lägga in bilder i meddelandet? Senast redigerad av gavagai den 2006-10-10 klockan 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett rätt vanlig problem vad jag förstått. Hade väldiga problem med min förra overlock, men den krångla med hoppstygn för jämnan. Med min nuvarande händer det "bara" när det är väldigt stora skillnader i tjocklek. Tycker ju inte att det borde vara så men det finns ett knep som kan hjälpa i alla fall:
Kör fram till sömmen men stanna innan pressarfoten börjar komma ovanpå sömen. Lägg något under pressarfoten, baksidan på en pincett eller en platt skruvmejsel brukar gå bra. Se till att pincetten inte hamnar under nålarna utan endast i kanten av pressarfoten. Fortsätt sy. Har läst att vissa även får stanna uppe på sömmen för att sedan flytta pincetten så den ligger under på andra sidan sömmen också. Du får testa om du behöver det. Kan tyckas krångligt men när man gjort det några gånger så går det rätt smidigt. Senast redigerad av Alvan den 2006-10-10 klockan 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Testa också med kraftigare nål.
Det brukar hjälpa för mig. Har en Bernina 1100 DA. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Provade lite med en liten skruvmejsel enligt det första tipset, men det funkade inte riktigt. Ska prova igen och prova med tjockare nål också. Tack för tipsen! Om någon har ännu fler idéer så är de också välkomna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu verkar det som om den krånglar mest hela tiden. Jag brukar oftast sy tretrådig overlock, men har nu börjat sy fyrtrådig, och en av sömmarna "släpper" liksom med jämna mellanrum. En av nåltrådarna lägger sig alltså utanpå tyget utan att haka i. Det kan ske när som helst (men jag tror att det är mest när jag stannar och sedan startar maskinen igen), och efter ett tag så plockas den tråden liksom upp igen och fortsätter sin söm. Är det kanske så att jag gör något fel när jag gör paus i sömmen? Vad skall man tänka på då? Jag måste stanna ibland t.ex. när jag har nålar som måste plockas bort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag är ingen expert på overlock men jag använder nästan aldrig nålar när jag syr. Om jag måste, sätter jag dem långt in så jag inte behöver stanna upp i sömmen för att ta bort dem. Verkar som sömmen blir finare när jag syr i en jämnare takt.
En annan orsak att jag inte använder nålar är att de kan ställa till mycket förtret om de går av. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.