Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-09, 07:04   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad

klippa egna snedremsor?

Nu har jag ett nytt projekt som jag hoppas ro i land den här gången...

Jag har kommit över ett super enkelt OCH snyggt blusmönster. Jag har dessutom kommit över ett enormt parti tyg i ngn slags viskos.Nu är min intention att äntligen sy upp blusar till försäljning i min väninnas butik.

Kruxet blev genast att halsringningen kräver kantband istället för fåll samt kantband som kanal för en snörning runt höften.

Har ngn tips på hur man i bångstyrigt viskos klipper till kantband?
Eller i vilket annat material o fabrikat kan jag köpa färdiga kantband?

Jag har till mitt förfogande en helknepig budget-symaskin och en toppenbra overlock.
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 07:21   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Om du ska klippa till egna kantband så måste du göra det på skrådden på tyget (helsnedd asså ) då får remsan lite stretch i sig samtidigt
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 07:53   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag skulle inte klippa utan skära. Det är mycket lättare att få till remsor över huvudtaget med en rullkniv och en skärmatta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 07:57   #4
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag skulle använda en stor och stadig linjal, en "rull-kniv" (kommer inte ihåg vad de heter, men de ser ut som en pizza-slizer ungefär, fast för tyg då) och en skärmatta. Då kan du skära i flera lager samtidigt och det blir jämnt och snyggt.

Sedan finns det speciella små manicker för att vika och pressa dem så att kanterna viks in så där snyggt och jämnt som det är på snedslå man köper. Det är en liten specialformad kil som man låter bandet glida igenom så viker den automatiskt in kanterna åt dig så att snedslån blir lika bred överallt. Det är jättesmidigt att låta bandet löpa genom den samtidigt som man pressar på dem med ångstrykjärnet. Eftersom du ska göra så många blusar, så tror jag definitivt att det kan vara värt att investera i en sån. Jag tor att det finns på välsorterade tyg- och sybehörsaffärer, även symaskinsaffärer tror jag kan tänkas ha såna.

Känner att jag inte lyckas så bra med att förklara, säg till om du inte förstår så ska jag försöka igen

/Ilse

PS. Ser att Alvan hann svara medan jag skrev mitt inlägg och att hon också kallar det för rullkniv, så då heter det nog så
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 08:59   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad

Snedslåvikare heter den lilla prylen. Kan beställas från bl a Slöjddetaljer.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 09:17   #6
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Då jag gör egna skråband av tyg så brukar jag sätta långa knappnålar i strykbordet så att jag nålar genom klädseln pyttelite, sedan sticker jag ned nålen igen på så långt avstånd som jag vill att den färdigvikta remsan skall vara bred, detta gör jag en gång till på ca 1 dm avstånd från den första nålen. Så kan manlixom vika till remsan och sedan bara dra fram igenom de två spända nålarna så viks den automatiskt. I mellanrummet så håller man pressjärnet. Jag hoppas verkligen att någon förstår hur jag menar, kanske att jag senare kan lägga upp en liten bild för att tydligare visa.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 09:42   #7
helen helen är inte uppkopplad

Hej Ida, vilken jätte fiffig ide!
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 10:04   #8
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad

fiffigt

fiffigt Ida! tror jag förstår. Ska genast testa. Ersätter din metod den sk Snedslåvikare som nämts ovan?

Har du möjlighet att beskriva i bil då tar jeg tacksamt emot det
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 16:20   #9
Fia Fia är inte uppkopplad

jag brukar göra på det här sättet när jag ska göra egna snedremsor, bifogar en snabbt ihopslängd skiss i paint (ser ut därefter men det är så svårt att förklara annars).
Det behövs inte mycket tyg alls om man får ut metervis utan något spill!
Det funkar även utmärkt om man ska göra egna passpoaler mm. på skrå.
hoppas ni förstår min amatörritning!!
/ Fia
Bifogade bilder

Fia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 18:20   #10
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad

Tänkte använda thsirt-tyget även till att ha som kantband till halslinningen, men jag har inte så jag kan få ut helt på snedden. Varför måste det vara på snedden? Har förstått att tyget är lite stretchigare på snedden, men om tyget redan är stretchigt som det är, går det bra med kantband på "raken" då?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.