Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-14, 20:22   #1
iamia iamia är inte uppkopplad

Trådspännings trubbel

Jag har problem med med sömmarna, på raksömmen tar tråden inte undertråden som den ska. Zickzacken så är det raksöm på under sidan??
Jag har spännt/släååt spänningen på både undertråden och övertråden. Det enda som hjälper är att spänna över tråden på hårdaste, men det blir ju inte bra eftersom tyget dras ihop då, då har den nästan normala stygn.
Fy så snurrig beskrivning Hoppas nån har något ide´. (Det hjälper inte att flytta ner nålen heller)
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 10:32   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Har du kört på en nål kanske?
Har man otur så rubbas griparinställningen,
då spelar det ingen roll hur du ställer trådspänningen.
En service är det enda som hjälper.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 11:33   #3

Hej, nej jag har inte kört påen nål. Så det får väl bli en service eller allra helst en ny symaskin
Men jag får nog vänta tills hösten, jag ska på tränings/ridläger med min häst sista veckan i juli. Men jag har ju haft maskin inne så sent som i våras så det är väl som det är med den gamla trotjänaren.
Åsa
Gammal 2006-07-15, 12:04   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Jag tror du behöver lossa på undertråden.
Eftersom den blir som en raksöm vid zz och det enda som hjälper är att spänna övertråden.
När du har spolen i kapseln och håller i tråden så ska den vara så lös att den glider vid ett litet ryck om. Alltså inte alls något hårt motstånd, men ej heller så löst att spolkapseln glider av sig själv. Om undertråden är någorlunda rätt inställd så ska övertrådens spänning vara på medel, typ om den är graderad 1-10 så ska den vara på ca 4-6. Då är maskinen rätt inställd. Det förutsätter att du har samma över och undertråd. Är undertråden tunnare blir ju inställningen på övertråden hårdare, typ 7 och uppåt. Och tvärtom med tjockare tråd..

Om du har problen med hoppstygn så är det en justeringsak med griparen och det kan nog bara en service hjälpa.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 18:20   #5

Tack Annemarlen. Jag kunde inte lossa mer på skruven på undertrådskapseln så jag bytte till reserven. Och vipps så funkade allt som det ska.
Tack så mycket.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.