Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-25, 08:58   #1
millsing millsing är inte uppkopplad

Förklara det här med gothic för mig...

Efter att ha varit runt på sysidans olika sidor och olika medlemmars sidor så ser man ju helt klart att det är många som är intresserade av gothic. Men jag hajjar ingenting...

Kan ni förklara det för mig? Man blir så himla nyfiken när man ser alla kläder som ni knåpar ihop för det är ju inte några lätta modeller direkt Vad står det för? Vad gör man? Är det en specifik stil bland lajvare eller har ni kläderna på er till vardags?

Kan tyckas vara knäppa frågor, men allt är lätt när man kan det och jag vill lära mig mer....

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 09:10   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad

Gothic skulle jag vilja säga står för olika saker, musikstil, klädstil kanske rentav livsstil för en del.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Goth
tror ju inte att alla som vill kalla sig gothare håller med om det som står i den länken, men det kanske ger dig en inblick?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 13:41   #3

Tack för svaret!

Det är alltid lika roligt att lära sig nåt nytt...

Hej hopp!
Gammal 2006-05-25, 13:46   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad

Varsågod!
Hoppad du blev klokare av det
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 16:02   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Goth för mig (jag var det innan jag blev mer åt cyber) kan både vara klädstil, musikstil och livsstil. Gothmusik är en väldigt bred genre och svår att sammanfatta, men jag ser en strävan bort från det vanliga mainstream i det, och jag uppfattar gothmusik som ärligare. Samtidigt går man ofta mycket på bas. Mainstream människor anser antagligen att gothmusik är deprimerande och självmordsuppmuntrande, och det är väl en definitionsfråga. Personligen tycker jag att den är uppfriskande.

Klädstilen är, säkert som du har sett , mycket svart, spets och liknande. Klädstilen är också vansinnigt bred med allt från industri (hängslen, randigt, slips) till romantik (spets, volanger, kjolar och korsetter). Här flyter gränserna och det finns ingen riktig symbolik bakom kläderna, utan man går efter vad man gillar. Huvudingrediensen är svart men andra färger är inte förbjudna. Här finns också en strävan av att vara annorlunda, men det gäller inte för alla. Jag kan säga att först ville jag skilja mig från gruppen, frigöra mig och bli en individ, men numera trivs jag helt enkelt bara bra i svart, och att experimentera med slips, bustierer och annat är bara kul. Man kan jämföra det med catwalkens kreationer, som ibland liknar en tripp på en olaglig substans. Att bända gränserna, att visa allmänheten att det finns alternativ och att chockera.

Livsstilen är oerhört personlig, och här finns det säkert lika många exempel som det finns gothare.

Goth överhuvudtaget är att leta bortom gränserna för det normala, och där experimentera för fullt. En gothare är inte rädd för att synas i sina annorlunda kläder eller frisyr, och uppskattar säkert i viss mån uppmärksamheten. Men man behöver inte lyssna på goth, klä sig goth och vara goth för att vara gothare. Man väljer själv vilket som är viktigast

Jag vet inte om det här hjälper dig, men det är i alla fall min syn på det hela
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 18:44   #6

Superbra! Nu är jag upplyst!! Nästa gång jag ser en gothare ska jag syna kläderna för att se vilken inriktning han/hon har valt. Allting blir mycket roligare när man vet något om det...

En som vill vara lyckligt vetande istället för lyckligt ovetande
Gammal 2006-05-25, 19:40   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Alexandra, var nog bästa beskrivningen jag läst på ett bra tag. Du har besvarat frågan rätt ofta va? Jag brukar nöja mig med att säga att jag har på mig det jag tycker är vackert, och det tycks falla in under den klädkategorin
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 09:57   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

millsing:

deliana: Faktiskt inte, det här är första gången Men jag har övat mig på helgon.net där frågan "Hur blir jag goth?" diskuteras rätt ofta, som om man genomgår någon sorts rit med tända ljus och mässande och rökelse... Tack för att du gillade den!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.