Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-21, 15:44   #1
Lotta.R Lotta.R är inte uppkopplad

Någon som har en Elna symaskin?

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en ny Elna symaskin till ett bra pris. Är det någon som har erfarenhet av Elnas symaskiner, eller tom är lycklig (eller olycklig...) ägare till en?

Jag tror att de är populärast inom industrin men de har även ett "hobby-sortement". Jag är intresserad av allt ni vet, både positivt och negativt.
Lotta.R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 11:14   #2
Exsanguis Exsanguis är inte uppkopplad

Jg har en ny elna och är jättenöjd Dock syr jag bara på hobbynivå men jag tycker det är en mycket bra maskin som är väldigt enkel att använda.
Exsanguis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 12:42   #3
Rae Rae är inte uppkopplad

Jag hade en Elna förr...den som kallades Lotus. Den var super! Jag trivdes jätte bra med den. Jag tom köpte en till senare. (Detta var dock på 80-90 talet) Har inte kol på deras nya maskiner. Lycka Till. Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 15:35   #4
Strega Strega är inte uppkopplad

Hej!
Jag har en Elna 6003 som jag är jättenöjd med. Den syr snygga, jämna sömmar och är lätt att förstå sig på .
Den äter inte tråd i onödan och den har aldrig krånglat, trots att jag använder nästan dagligen. Enda minuset är väl att den inte riktigt klarar av tjocka tyger (typ tredubbelt jeanstyg) och läder, men man kanske ska köpa en industrimaskin om man håller på med sånt.
Strega är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 16:03   #5

Tack allihop för svaren! Det låter positivt så långt alltså.

AO: Det är just 6000-serien jag tycker verkar mest intressant så det var ju extra kul att du är nöjd med den. Bra att du skrev det där om tjocka tyger; det ska jag passa på och fråga om när jag är där. Det ska bli intressant och höra hur de ser på saken!

Lina: Vilken modell har du? Jag syr också "bara" på hobby-nivå men vi ska väl också ha bra grejer?

/Lotta
Gammal 2006-04-25, 08:09   #6

Berätta vad de säger i symaskinsaffären om de tjocka tygerna!
/Strega.

Senast redigerad av Strega den 2006-04-25 klockan 08:49.
Gammal 2006-04-26, 19:14   #7

Strega:
Jag lovar att berätta vad de säger om tjocka tyger! Jag har bestämt tid med dem för visning och övningskörning på fredag. Sedan kommer en rapport.
Åååh, det ska bli så kuuuuul!!!
/Lotta
Gammal 2006-04-28, 13:49   #8

Lycka till med övningskörningen
Gammal 2006-04-30, 07:22   #9

ERROR #1

Hej!
Jaha, så är man ägare till en Elna 6005 då. I en halv dag var lyckan fullständig. Flera hundra superfina sömmar att välja mellan! Men nu har den gett upp. ERROR #1 visas i computerfönstret och jag har inte en susning om vad jag ska göra. Tips någon??

Strega: Vi testade i affären med ett kraftigt jeanstyg. Hon vek det dubbelt och sen dubbelt igen och körde sedan från det dubbla upp över kanten till det fyrdubbla. Det såg hur smidigt ut som helst. Hennes tips var att använda pressarfoten med en svart knapp i kanten och trycka in den. Då vinklas pressarfoten "med tårna upp" och maskinen "tuggar" sig fram mha de extra matartänderna. Man ska byta till kraftig nål också förstås. Ingen av oss hade en skinnbit men det skulle funka likadant hävdade hon.
/Lotta
Gammal 2006-04-30, 09:13   #10

Vad tråkigt att den inte fungerar som den ska! Vad säger de på symaskinsaffären?
När jag har fått upp "Error" i fönstret på min maskin så har det berott på att det ligger någon trådbit eller något litet ludd på "fel" ställe där undertrådsspolen bor. En gång så hade nålen gått av och det låg en pyttepytteliten nålbit "under" undertrådsspolen, i botten. Den hittade jag först när jag drog en magnet över stygnplåten.
Hoppas att det löser sig fort!
Och tack för tipset med tjocka tyger - ska testa det!
Gammal 2006-04-30, 14:17   #11

TUSEN TACK!!!

Strega: Du är bara bäst alltså!!!
Jag plockade bort stygnplåten, tog ut spolkapsen och borstade, torkade, damsög och grejade. Och häpp - ERROR #1 var som bortblåst!

Symaskinsaffären, som varit så serviceminded någon kan tänkas vara, hade säkert hjälpt mig. De har dock den dåliga vanan att ha stängt på helgen...

Tusen tack, du har räddat min helg!!!
Kram/Lotta
Gammal 2006-04-30, 15:48   #12

Kul att kunna vara till hjälp - även om det nog var mer tur än skicklighet
Nu ska jag och kvasten till närmsta brasa.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.