Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-03, 10:43   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag blir så ledssen.

Jag skickade iväg en (bland många andra) ansökan på ett jobb som känndes som klippt och skuret för mig. Man skulle vara pysslig, datavan, ha kunskap om maskinbroderi, mönsterkonstruktion, duktig på illustration, ha stor datavana, vara glad, trevlig, stresstålig och vara konstnärligt lagd. Visserligen kanske det stämmer in på många men det känndes verkligen som om det var mig de beskrev och jag kommer inte ens på intervju.

Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har tidigare fått beröm för mina fina ansökningsbrev och så vidare men nu funkar ingenting. Jag kommer inte ens på intervjuer det verkar som om det enbart handlar om att ha kontakter.

Äh vet inte vad jag ville med detta inlägg, mest skriva av mig bara.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 11:01   #2
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Hej Cecilia,
vilka idioter de måste vara som inte kallar dig till intervju. Nästa gång du skickar iväg en ansökan får du tala om det för oss på sysidan så ska vi bombardera dem och tala om vilken pärla du är. Enda kruxet med det skulle väl vara att du kanske inte skulle ha så mycket tid för oss och hjälpa oss med alla problem vi har. Stå på dig och ge inte upp, vi alla håller tummarna för dig, det är säkert någon mening med det här också.
Kramis
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 11:28   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Låter onekligen trist. Faktum är dock att kontakter ger mer jobb än att söka på annons. Hörde nyligen en siffra på att av dem som får jobb så är det 20% som får jobb genom annons. Ingen tröst är jag rädd.

Ringer du och frågar efteråt varför just du inte blev utvald? Du kan även passa på att be dem behålla din ansökan för eventuella framtida jobb när du ringer. Då med samtalet så knyter du ju även en extra kontakt då de lättare kommer ihåg just dig.

Hoppas att du hittar och får ditt drömjobb framöver.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 11:33   #4

Jo då jag använder alla de där knepen. Just denna gång har jag inte fått tag i den som hade ansvaret för att kunna fråga, får försöka igen.

Tack för uppmuntran Agneta och Monika!
Gammal 2006-04-03, 11:52   #5
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Tråkigt!

Det är inte kul att lägga ner sin själ i att skriva en arbetsansökan, gå och hoppas ett tag bara för att sedan bara få tillbaka tillbaka papperen. Jag förstår att det känns tungt. Håller med Agneta, du ka nog se att det är nån mening med att du inte fick det här jobbet.

Måste bara få berätta om vad de skriver i breven jag har fått tillbaka tillsammans med mina senaste ansökningar.

På grund av bla bla bla har vi valt att prioritera en manlig sökande. Lysande!
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 12:05   #6

Hum ja man ska då få höra mycket innan öronen trillar.

Det är svårt att hålla motivationen uppe när det är så lamt gensvar. Förra gången jag var arbetslös så fick man åtminstonde någon typ av svar varje gång man sökte ett jobb. Nu händer ingenting, man får inte ens veta att de fått ansökan, om man inte ringer och frågar. Tog ett tag innan jag förstod att det gick till så numera.

Humöret svänger, någon gång ska det väl ordna sig. Men det är jobbigt att vara här, gillar inte att känna mig onyttig.
Gammal 2006-04-03, 13:10   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag känner med Dig,men tydligen har arbetsgivarna blivit slappare med att både tala om att de fått ansökan och att tala om och skicka tillbaks handlingarna. en av mina söner går arbetslös, han har berätta för mig.
Det är väl också så att de nu har så många sökande till varje jobb att de inte engagerar sig i att säga Tack för visat intresse. Arbetsgivarnas marknad.
Men förr eller senare så får Du ditt drömjobb
En klen tröst just nu. Man känner sig inte mycket värd, Jag var arbetslös i omgångar, innan min rygg pajade och det vart slut på allt vad jobb heter. (utom det jag gör i min syskrubb, men det behöver ingen veta)
Upp med hakan, Ditt jobb kommer. Även om det känns svårt nu
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 13:38   #8

Tack det värmer.
Gammal 2006-04-03, 14:03   #9

Jag kom precis hem från affären. Sätt på kaffet så bjuder jag Dig på en semla, inte mycket till tröst, men lite gott iallafall
Aina
Gammal 2006-04-03, 14:17   #10

Tackar *smaskar i mig semlan* älskar semlor speciellt som hetvägg. Denna sätter sig desutom inte kring midjan

Smaka gott, tack!
Gammal 2006-04-03, 14:22   #11

Bra att det smakade, det gjorde min också.
Jag skulle behöva "lite mer vaddering" i baken, men hur jag än bär mig åt så går det inte
ja, nog är de goast som hetvägg!
Aina
Gammal 2006-04-03, 14:40   #12
ask ask är inte uppkopplad

jag har har inte så mycket att säga mer än att jag hoppas att det löser sig!

känner iaf en kille som gick arbetslös ett o ett halvt år tror jag, sökte det mesta, innan han fick jobb och då var det ett jobb han verkligen trivdes med. Han var både välutbildad o erfaren o kompetent som du, så jag hoppas att din plats ska dyka upp nu snart.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 15:44   #13

Tack Mim! Det lättar alltid upp att höra att det oftast löser sig för andra, och på ett bra sätt dessutom. Då borde det lösa sig för mig med känns det som. Och det gör det ju nångång men jag önskar att det är snart.
Gammal 2006-04-03, 17:51   #14
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Jag vill bara säga till alla som mår dåligt, (vilket jag brukar göra rätt ofta jag med)
NI är värda er vikt i guld! Låt ingen tro att ni inte är värda det ni vill och tro alltid att det löser sig! En JÄTTE kram till alla som behöver en, och till alla er andra med!
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 18:10   #15
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Hej Cecilia!

Tror inte jag kan säga något som inte redan sagts... Det lät ju verkligen som om det var DU som beskrevs i jobbannonsen!

Jag hoppas att du inte låter dig slås ner alltför mycket av detta (lätt att säga,jag vet...). Du själv och många andra vet hur duktig du är, och det är viktigare än att några tröga personer inte ens gav dig tillfälle att demonstrera det. Their loss, verkligen!

Kram,

Alexandra
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.