![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Sy i drakmaterial
Hej!
Jag har enorma problem med att sy i sådant tyg man har till drakar (alltså, sådana drakar man flyger med, inte sådana som sprutar eld) - tunnt, prassligt syntetmaterial med rutmönster. Hur jag än försöker med inställningar och olika nålar så blir det alltid likadant - knutar på undersidan. Några bra tips innan jag blir tokig? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Spinnakertyg som jag brukar kalla det, himla tunnt och fladdrigt.
Det är väl troligt att orsaken till problemen är att det är så tunt. Kanske skulle kunna hjälpa om du sydde med smörpapper eller vattenlösligt underlägg i sömmen så du får upp tjockleken lite .(ibland är det ju inte mycket som behövs). Det är ju lätt att sedan ta bort. Kommer inte på något annat just nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Cecilia! Tror att vi menar olika material... Det jag syr i är det som prasslar väldigt högt och är ganska stabilt, och jag tror du menar det där supertunna, fladdriga tyget... Fast jag ska testa ditt tips iaf.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
nålbyte
Hej! Börja med att byta till en felfri symaskinsnål, gärna nr 70 som är finare och lättare glider genom tyget. Justera därefter trådspänningen tills du får en fin söm!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Spinnakertyg är tunt och svagt rutmönstrat.
Ja, du har ju redan fått flera bra tips. Hoppas sömmarna är bättre. Annars pröva med att byta till en annan trådsort, ändra pressarfotstrycket, stygnlängden(ska vara ca 3 eller 3,5mm), håll i trådarna i början på sömmen så de inte kan slinka in och knuta sig, byt till en annan pressarfot gärna med silikonplatta under. Ev. är det en tjockare nål du behöver(!) och inte en tunnare, där måste man prova sig fram. Jag tror att Alvans tips om att sy med "underlägg" är det bästa. Det kan också vara rivbart mellanlägg som är lätt att ta bort sen.Men silkespapper är fantastiskt, det brukar funka. Det går också att sy med papper både över och under( men jag gör bara det med supertunna tyger, men man kan ju prova...). Du får gärna berätta hur det går! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Jag sydde ett förkläde i spinnakertyg utan problem. Använde nål 80 och stygnlängd 3 med en pressarfot i teflon. Vad man kan göra om det knutar sig i början av sömmen är att börja en bit in och backa. Då får tyget inte en möjlighet att slinka ner i mataren och knuta sig. Prova även att byta nål till en wingnål. Det tipset fick jag från huskvarnabutiken. Jag klarade det utan wingnål på det här tyget.
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej !
Du har inte tillgång till någonn mer maskin. Ofta tycker jag det är så att en knepiga saker inte funkar på min ena maskin men gör det på min andra. Varför vet jag inte. Gamla hederliga gröna husqvarnor är ett hett tips. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.