Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-30, 15:25   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Sy i drakmaterial

Hej!

Jag har enorma problem med att sy i sådant tyg man har till drakar (alltså, sådana drakar man flyger med, inte sådana som sprutar eld) - tunnt, prassligt syntetmaterial med rutmönster. Hur jag än försöker med inställningar och olika nålar så blir det alltid likadant - knutar på undersidan. Några bra tips innan jag blir tokig?
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 15:30   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Spinnakertyg som jag brukar kalla det, himla tunnt och fladdrigt.

Det är väl troligt att orsaken till problemen är att det är så tunt. Kanske skulle kunna hjälpa om du sydde med smörpapper eller vattenlösligt underlägg i sömmen så du får upp tjockleken lite .(ibland är det ju inte mycket som behövs). Det är ju lätt att sedan ta bort.

Kommer inte på något annat just nu.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 15:33   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Hej Cecilia! Tror att vi menar olika material... Det jag syr i är det som prasslar väldigt högt och är ganska stabilt, och jag tror du menar det där supertunna, fladdriga tyget... Fast jag ska testa ditt tips iaf.

alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 18:38   #4
gamsebo gamsebo är inte uppkopplad

nålbyte

Hej! Börja med att byta till en felfri symaskinsnål, gärna nr 70 som är finare och lättare glider genom tyget. Justera därefter trådspänningen tills du får en fin söm!
gamsebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 21:41   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Spinnakertyg är tunt och svagt rutmönstrat.

Ja, du har ju redan fått flera bra tips. Hoppas sömmarna är bättre. Annars pröva med att byta till en annan trådsort, ändra pressarfotstrycket, stygnlängden(ska vara ca 3 eller 3,5mm), håll i trådarna i början på sömmen så de inte kan slinka in och knuta sig, byt till en annan pressarfot gärna med silikonplatta under. Ev. är det en tjockare nål du behöver(!) och inte en tunnare, där måste man prova sig fram.

Jag tror att Alvans tips om att sy med "underlägg" är det bästa. Det kan också vara rivbart mellanlägg som är lätt att ta bort sen.Men silkespapper är fantastiskt, det brukar funka. Det går också att sy med papper både över och under( men jag gör bara det med supertunna tyger, men man kan ju prova...).

Du får gärna berätta hur det går!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 07:22   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Jag sydde ett förkläde i spinnakertyg utan problem. Använde nål 80 och stygnlängd 3 med en pressarfot i teflon. Vad man kan göra om det knutar sig i början av sömmen är att börja en bit in och backa. Då får tyget inte en möjlighet att slinka ner i mataren och knuta sig. Prova även att byta nål till en wingnål. Det tipset fick jag från huskvarnabutiken. Jag klarade det utan wingnål på det här tyget.

Citat:
Spinnakertyg är tunt och svagt rutmönstrat.
Hur då svagt rutmönstrat? det var inte mitt tyg...hmmm.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 07:54   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Hej !
Du har inte tillgång till någonn mer maskin.
Ofta tycker jag det är så att en knepiga saker inte funkar på min ena maskin men gör det på min andra.
Varför vet jag inte.
Gamla hederliga gröna husqvarnor är ett hett tips. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.