![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Quiltbord
Hej
i diskussionen ang quilttråd har man börjat disskutera quiltbord. Jag tycker att det är en viktig disskusion, Man behöver en större yta för att quilten skall flyta när man syr .Om man frihandsquiltar är det A och O. Har man en lite händig man så kan man till en billig peng skräddarsy ett plexiglasbord till sin symaskin http://community.webshots.com/album/547574940pIEifs Här finns ett utmärkt exempel på hur fint det kan bli. Ett annat sätt är att sänka ner symaskinen i ett bord vilket jag har hemma, Då får man ju ett ännu större bord. Jag har till och med sprayat med silicon spray på bordet för att det skall bli riktigt glatt yta.(akta så att det inte kommer spray på golvet,det blir blixthalka inomhus . Nu är jag lyckligt lottad och har en extremt händig man ,som hjälpt mig så fort jag kommit på något jag behöver. Jag har många gånger tänkt att fotografera dom olika hjälpmedel som han gjort åt mig och visa så att någon annan kanske kundr dra nytta av dem.Kanske är det dags nu. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vill bara oponera mig mot att man måste ha en händig man. Vet att du inte menar något illa när du skriver så. Men jag blir lite upprörd ändå. Det finns många händiga, både kvinnor och män och om man klarar av att bygga beror bara på hur man fungerar som person.
![]() Vore ju jättebra om du kunde fota det ni gjort. Bra hjälpmedel kan man inte få för ont om. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det sitter inte i könet
Hej Cecilia,
Naturligtvis blev det här fel.Jag håller helt och hpllet med dig.Min tanke var ju att en gång ge en eloge till min man,som verkligen har betydligt mera kunskaper och snitzjust inom denna branchen,än vad jag har. Annars tror jag att jag är ganska allround och drar mig inte för att laga bilar eller hugga ved etc. Jag har i min generation varit en förekämpe för likställdhet och fortsätter så att vara. Min dag är kort. Först ca 9-10 timmar på jobbet (läkare) sedan en timmes motion varje dag(blivit tjock). Ja. resten vet Ni ju tiden bara rinner iväg och jag är snart 60 år. Jag vill ju bara sy dom få timmarna jag har kvar. Foton kommer vad det lider. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hi hi, jag känner igen mig fast jag "bara" är drygt 30. Och visst ska männen ha en eloge när de ställer upp och hjälper till. Jag får passa på och ge en till min man som brukar ta hand om barnen ibland när jag är ivrig och vill ut och sy.
Vrkar vara ett bra bord, borde ge bra avlastning för axlar och rygg. Önska bara att man på ett lika smartsätt kunde gjort friarmen smalare när man syr pyttesaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bra bilder...jag går i tankarna att göra om i min syhörna, och det är altid bra att se hur andra har gjört.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
http://community.webshots.com/photo/...12224424DoQQTt
så här har maken fixat till vårt gamla köksbord. Huskvarnan som syns längst in till höger har en likadan plats nu på andra sidan bordet |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ibland blir man arg på sitt handikapp när man själv inte klara av sådana saker som det ni har visat på bilderna. Quiltbordet blev jag sugen på, men jag tror inte min sambo kan fixa ett sån´t.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Alltså - jag förstår egentligen precis vad ni menar med att männen "hjälper till ".....
MEN ändå ![]() Tänk om jag hade sagt att jag hjälper min gubbe passa ungarna (när dom var små alltså) för att han skulle spela golf (= hans stora hobby) ![]() Men vi är väl inne på samma linje allihop o väl medvetna om hur verkligheten ser ut .... Så man får väl göra så gott man kan vad gäller jämställdhetjobbet o inte surna till i onödan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det är väl egentligen detsamma vem som gör det bara det blir gjort. Jag jobbade med en tjej som gillade att måla och greja. Blev det inte bra så var det bara att måla om det! Jag tycker om att handarbeta och min son gillar att laga mat, det gör INTE jag. Det är väl inte så mycket att hänga upp sig på. Vi är "hänt" på olika vis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag "hjälper" till och passar våra barn när min man ska titta på handboll. Vi hjälps åt med det mesta jag och min man. Men ordvalet "hjälper till" var kanske inte är så väl valt i en sådan här disskusion.
Sedan så är jag en av dem som hävdar att vi fungerar olika, män och kvinnor, men det är ingen ursäkt för diskriminering. Min man ser helt enkelt inte fläckarna på köksluckorna men han kan likväl torka bort dem även om jag kanske måste ge en vink om det. Det går åt båda håll vissa saker måste han säga åt mig. Detta, att inte se fläckar, behöver ju dock inte bero på just kön utan även på personlighet. Det är intressant detta med könsroller. Det finns en under sökning gjorda på mycket små barn där man studerade vilka leksaker barn valde. Det intressanta i undersökningen var att flickor med ovanligt hög testosteronhalt i högre utsträckning valde "kill"lekasker än flickor med normal nivå... Nä nu var det ju inte detta dena tråd skulle handla om. Förlåt Gunilla det var inte meningen att kapa din tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Min dotter gillade inte att leka med dockor däremot andra "tjejlekar". Min son fick dockor just för jämställdhetens skull. Han "slaktade" dem för att se hur de såg ut inuti :-))
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Snacka om "fjädern som blev höna" syndrom
![]() Kul kul ![]() Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ann-Marie: Jag slaktade mina dockor när jag var liten och så använde jag huvudet som pensel. Jag har alltid gillat kombinationen av teknik och konst
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Huja, för att gå över från könsperspektivet till quiltborden igen
![]() eller äh .. Händig, det är nog både jag och maken emellanåt, men bor man i lägenhet så har man ofta inte så mkt möjlighet att såga till saker och så, och förut hade min man en arbetsplats där han hade tillgång till en verkstad där han kunde såga till grejer i plexi, nu har han inte det. Och mina föräldrar har flyttat så deras fina källarhobbyrum kan vi inte heller låna ... Min far samlade verktyg och grejer, men blev tvungen att göra av med en hel del. Sänka ner symaskinen i bordet, det vore kul, men jag tror min man skulle bli lite ledsen om jag sågade sönder hans fina matsalsbord ![]() Det ÄR lätt att fastna i frågan om vem som är händig eller vad som är händigt, en del handlar ju egentligen mer om kroppskrafter eller att verktyg och maskiner är avpassade efter stora händer. Men quiltbord, var inne på symaskinsaffären och det jag ville ha hittades först inte, men så kom det in en kille som erbjöd sig att göra ett åt mig ![]() ![]() Smal friarm, jo det har jag önskat mig emellanåt också, Mkt av mitt första sömmande var dockkläder, barbiekläder ofta, bl a har jag sytt hattar, man önskar sig en minipressarfot då dessutom! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Jo så är det nog!
Vem som kan bäst en sak gör det! I vår generation av kvinnor är det sällan någon som accepterar att"gubben ligger på sofflocket och spottar i taket"! Men det var inte så fasligt länge sedan som det var en självklarhet. Jag var tonåring på sextiotalet. Förresten skulle ett sådant"quiltbord"vara en kanongrej! Måste fråga gubben om han kan hjälpa mig med det när han hinner från matlagningen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.