![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Problem med X
det står virka runt ringen... 3lm=först st, 2stX2lm (=hörnmaska), 3stX, upprepa X-X ytterligare 2 ggr, 2ml(=hörnmaska), 1 sm i de 3 fösrta lm
Vad tusan är X??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om du läser noter så skulle man kunna säga att x är det samma som repristecknen, dvs de står runt det som du ska upprepa, i det här fallet 2 luftmaskor och 3 stolpar.
Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ahaa... Okej! Så när det står så, så är det bara att göra samma sak en gång till då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, det står ju att du ska upprepa det ytterligare två gånger, det blir alltså tre gånger allt som allt, om jag fattar det rätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Okej, tack så mycket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vassego, det var så lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nää, jag fattar ändå inte. Men varför står det då inte 4 st?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Har ett annat exempel:
Lm: Gör en ögla X stick ner nålen i öglan och drag igenom garnet. Sen står det i texten: Varv 5: 1 lm X (1 fm i den 1:a av de 3 st på udden, 4 lm, hoppa över 1 st, 1 fm, 4 lm) 2 ggr, 1 fm i den 1:a av de 3 st, 4 lm av de 3 st, osv... Sen på ett annat ställe står det att man ska upprepa X ytterligare 2 ggr. (lmb?? X 3 lm) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
x= upprepa det som är innom parantes. Rätta mig om jag har fel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
X (eller * som vissa mönster använder sig av) betyder som andra redan svarat att man ska upprepa det som står mellan X:n det antal gånger som anges efter X:et. X används för att spara plats i mönster när samma följd av maskor ska användas flera gånger på raken.
"Sen står det i texten: Varv 5: 1 lm X (1 fm i den 1:a av de 3 st på udden, 4 lm, hoppa över 1 st, 1 fm, 4 lm) 2 ggr, 1 fm i den 1:a av de 3 st, 4 lm av de 3 st, osv..." Skulle man skriva ut ditt exempel utan X skulle det se ut så här: Varv 5: 1 lm, 1fm i den 1:a av de 3st på udden, 4lm, hoppa över 1st, 1fm, 4lm, 1fm i den 1:a av de 3st på udden, 4lm, hoppa över 1st, 1fm, 4lm, 1fm i den 1:a av de 3st på udden, 4lm, hoppa över 1st, 1fm, 4lm, 1fm i den 1:a av de 3 st, 4 lm av de 3 st, osv... Jag tolkar det som att du har 4 uddar bestående av 3st vardera. Du ska helt "enkelt" göra 1fm i den första st i varje udd, mellan uddarna gör du 4lm. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Lycka till med ditt virkande; det är så tåkigt när man kör fast och så underbart när det släpper och man äntligen fattar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Okej, tack, jag får tro er!
![]() Då ska det inte vara så avancerat det ser ut då. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.