![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hjälp med att sy trosor?
Har ingen aning om det e lätt eller svårt men jag tänkte att jag skulle sy ihop ett par lagom heta trosor åt tjejen i julklapp... Har kirrat sjysst tyg o snygga resårer.
Fundering: Samma sorts resorer i midjan som längs de andra kanterna eller? O finns det nånting jag bör tänka på? Tack som tusan för svar!!!! MVH /Simon |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det lät ju som en söt idé, vad har du köpt för tyg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag har köpt ett hyggligt transparant och "stretchigt" tyg... Och ganska så tunna runda resårer. . . E jag ute och cycklar?
Just nu ångrar jag mej att jag inte har sytt så mkt annat än gosedjur i mitt liv haha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Runda resårer, ska du sy kanaler för dem?
Har du mönster att sy efter eller syr du efter ett par hon redan har? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har sytt en del underkläder (kanske mer rejäla än du kommer sy men principen är ju den samma). Vad menar du med rundresår? Är den helt rund eller är det en paspoalresår, rund i ena kanten och platt längs den andra?
Just till trosor brukar jag annars använda samma resår i benöppningar som midja. Oftast så är det en platt resår med en liten mönstrat kant eller platt med en liten uddkant på (kolla i mitt album "underkläder" på detaljbilden så ser du). Trosor är egentligen inte så svårt att sy ren tekniskt. Det svåra är att hitta en modell som sitter bra. Har du nåt mönster? Senast redigerad av Alvan den 2005-12-18 klockan 09:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag syr efter ett par hon redan har fast jag har ändrat om lite... Dom sitter lite längre ner 'low cut' eller vad det heter.
Kanaler för resårerna blev det knappast, tog och vikte över o sydde fast dom heh.. Faktum för att jag började snickra på dom i går o blev i princip färdig, konstaterade däremot att dom kunnde bli bättre så det e mycket möjligt att jag slänger ihop ett par till. Ingen aning om vad paspoalresår är... :P Men det e två platta resårer som är ovanpå varandra osså tråd runt... alltså... Den blir rund då... Den är däremot lite klumpig, hade kanske blivit bättre med en platt. Kan slänga upp en bild av "prototypen" jag sydde i går så kan ni avgöra bättre? för termer e jag helt värdelös på =) PS: Övervägde även hotpants varianten, men denna variant känndes mkt lättare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Just! Platta resårer är automatiskt mjukare eller? För de här blev väldans stela.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Undrar om du inte använt resårer som kanske inte är så lämpliga för underkläder. Resårer till underkläder är lite mjukare än vanlig resår.
Några tips vad gäller sömnaden om du nu ska göra fler exemplar: När du ska sy fast resårer längs kanten på tyget, platt resår pratar jag om då. Så lägger du dem med rätsidan mot rätsida på tyget och den dekorativa kanten (om det finns en sådan) inåt. Sicksacka fast resåren med en smal sicksack (1,5 stygnlängd och 1,5 stgnbredd brukar bli bra) så att nålen träffar precis innan för den dekorativa kanten. Sträck resåren lätt under tiden du syr. Man brukar generellt säga att resåern ska vara 20% kortare än längden på tyget men det kan variera beroende på hur elastisk resåren är. Vänd upp resåren och sy ner sömsmånerna med trestegs sicksack eller smal sicksack från framsidan (se detaljbilden i mitt album) Passpoaler brukar ofta finnas som dekorativa ränder på träningskläder. På möbler brukar det finnas hårda passpoaler i sömmarna, fast på möbler heter det käder (uttalas tjäder). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Aaaalright =) Tack så mycket!
Det blir nog ett par till ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.