Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-03, 09:50   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad

Redigera bilder

Hej alla!
Jag funderar på att skaffa en digitalkamera för att bl.a kunna redigera mina bilder så att de blir snyggare. En del av er som lägger upp bilder har så jätteproffsiga, fina bilder med speciellt ljus m.m... Jag undar om någon kan berätta lite om hur stora möjligheter man egentligen har att redigera och hur mycket som styrs av själva fotgaferingstillfället. Det är väl en jättesvår fråga eftersom det förstås beror på hur skicklig man är på att fota, men kanske någon kan förklara litegrann?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 16:30   #2
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Hej Emma, jag är ingen duktig fotograf men vi har en digitalkamera som jag fotar hej vilt med. Sedan har jag skaffat programmet Adobe Photoshop Element 3.0. kostar ca 7-800 kronor. Det är ett lätt program att använda. Jag har använt det på flera av mina bilder i mina album.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:07   #3
helelf helelf är inte uppkopplad

det lät dyrt - ladda hem ett program från nätet!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 20:09   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad

Jag fick en digitalkamera när jag hakade på ett erbjudande om bredbandsuppkoppling. Till kameran hör ett enklare redigeringsprogram från Philips. Kolla om det följer med något när du köper kameran.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 09:02   #5
ask ask är inte uppkopplad

jag köpte precis en avant dc 440 för 1200 med frakt på netonnet.
Jag har inte hunnit lära mig den så den kan ta bättre bilder än vad det ser ut som i fotoalbumet. Den tar bra, skarpa närbilder.
Och med den kommer en cd (?) med två olika program. Har inte orkat lägga in dom än (man ska stänga av windows, säger dom och jag vet inte hur man gör). Men jag räknar med att man åtminstone kan redigera färger, kontrast och beskära.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-08, 10:31   #6
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad

Hej!
Jag fotar en hel del och jag kan säga att slutresultatet beror både på förutsättningarna vid bildtillfället och det ev redigeringsprogram du har. Jag har en ganska bra kamera, Canon 300d, som det går att ställa in på en hel del sätt för att få bästa möjliga bild (vitbalans, slutartider,bländare osv).

Mitt hetaste tips är att INTE använda den inbyggda blixten på kameran utan att antingen belysa objektet bra eller att ha en extern blixt (gäller ju för de kameror som det funkar på). Den inbyggda blixten ger ofta jättefula slagskuggor på bilden och färger osv blir helt konstiga.

Sedan kan man ju fota i olika bildformat, jpg eller RAW, och då har man också olika möjligheter till förbättring/förändring i redigeringsprogrammet.
När man fotar med RAW kan man vrida på exponeringen hur mkt som helt när man redigerar, med jpg (den vanligaste) så kan man inte ändra det så mycket. Sen finns ju tusen olika saker man kan göra i programmen. Det är jättesvårt att berätta om allt man kan göra eftersomd det handlar om kombinationer av tusentals olika funktioner.

Jag använder photoshop CS.
Jag finns också på fotosidan.se under nicket _mono_ om ni vill se bilder.
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-08, 10:37   #7

Jag glömde - ett gratis redigeringsprogram som finns att ladda hem på nätet : GIMP

Och - förutom mitt blixttips så är en annan viktig grej att ha en så neutral bakgrund som möjligt (för att man ska se/fokusera på det ni sytt och inte halva vardagsrummet).
Gammal 2005-11-08, 10:44   #8

Tack för alla svar!
Nu vet jag lite vad jag kan titta efter om jag köper digitalkamera och program. Jag förstår att det är svårt att ge något precis svar på hur mycket man kan redigera osv.
Squinteyed hade en massa bra tips. Jobbar du som fotograf? Jag lyckades inte se dina bilder på fotosidan däremot. Måste man inte logga in?
Gammal 2005-11-08, 10:47   #9

nope, jag jobbar inte som fotograf, men jag är en glad amatör... =) Fråga gärna mer om du vill!
prova denna länk, den är till mina foton... det kanske funkar: http://www.fotosidan.se/gallery/list...authorID=29753
Gammal 2005-11-08, 11:02   #10

Åh, jag gillar dina bilder!
Du har verkligen öga för linjer och ljus. Snyggt med svart/vitt också tycker jag. Om man fotar digitalt - kan man välja färg eller sv/v efteråt?
Nu har jag en Canon systemkamera och där måste jag ju bestämma allt när jag fotar/framkallar/kopierar. Det blir dyrt också eftersom jag fotar så mycket.
Gammal 2005-11-08, 11:04   #11

javisst. Färg eller svartvitt ordnar du i det digitala mörkrummet (dvs datorn)! Och du kan göra om och göra fel, gör ändringar osv huuuur många gånger som helst.
Min kamera är som en vanlig systemkamera fast digital då.

Senast redigerad av squinteyed den 2005-11-08 klockan 11:09.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.