![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Inställningar för CoverPro
Jag har rätt nyligen skaffat mig en Coverpro och kan inte så mycket om den än. Testkörde den och fick justera inställningarna en del för att sömmen skulle bli snygg och bra. Igår bytte jag tråd (från smd:s svarta till smd:s vita) och då verkar inställningarna plötsligt vara helt fel. Sömmen ser inte alls ut som den gjorde tidigare. Tyget var vid bägge tillfällena trikå, jersey av något slag.
Ska testa att trä om maskinen, verkar vara bastricket, men om det inte hjälper, vad kan det vara då? Vilka inställningar har ni när ni syr i trikå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När jag skaffat mig min CPX, tog det faktiskt ett bra tag tills jag fått kläm på den. Det var också justeringar hit och dit varje gång jag bytte tyg. (Undrar om det är något slags obligatorisk period man måste gå igenom med CPX
![]() ![]() Den gången gick det rätt fort för mig att hitta de rätta inställningarna. Jag hade upptäckt att min centernål är ganska svag i trådspänningen, den behöver jag ha på 6 eller 6,5. Högre värdet när jag syr med bara center- och högernålar. Griparen däremot spänner lite starkare, den brukar ligga under tre, på 2. Vänster och höger nål ligger rätt bra runt fyra. Jag skriver "runt", eftersom jag brukar ibland justera liiiiite för olika typer av tyg. Dvs sömmen blir ganska bra även om jag inte pillar på rattarna då, men man vill ju ha den bästa ![]() Jag upptäckte då också att även pressarfotstryck påverkar sömmens kvalité. Om trycket är för låg, när den syr över sömsmåner, så att den saktar in och "stampar" lite, då missar den tråden. Jag menar, det är en hel del att hålla koll på med CPX. Sedan vänjer man sig vid den och den fungerar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det var ett utomordentligt bra svar! Ska testa allt du säger.
![]() Har tidigare med ibland något tveksamt resultat fållat och kantbandat med tvillingnål. Mååånga är de gånger jag suttit och svurit framför symaskinen. Med min nya tänkte jag att det borde gå som en dröm. Och det kanske det gör en dag också. Sov så gott! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.