![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() Har en Toyota 2640 där undertråden plötsligt inte hakar på.
Har plockat ut hela underdelen och försökt sätta tillbaka den på olika sätt, men det verkar inte som om den synkar när nålen kommer ner. Finns det något man kan fixa själv eller måste man lämna in en maskin för reparation? Har inge manual kvar, så jag vet inte hur den ska sitta när den "sitter rätt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Här finns manualen inskannad: http://sewingonline.co.uk/instructions/toyota2260/
Har du bytt till en ny nål? Det är ofta inte lätt att se om en nål är skadad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Byta nål är prio 1.
![]() Trä om, testa med nån annan tråd eventuellt. Testa olika sömmar och jämför. Blir det värre när man kör sicksack än när man kör raksöm? Förresten, syr du på trikå? Iså fall, testa nål avsett för det. Man kan få hoppstygn på trikå och man förstår ingenting tills man byter nål. Det här är väl lite för grundläggande för dig men uteslutning är ju bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jo, bytt nål har jag gjort. Men den fångar inte upp undertråden. Tittar man på spolen med luckan öppen, så åker nålen ner när man vrider på ratten, men den del som håller i undertråden börjar snurra när nålen är på väg upp igen och den hinner därför aldrig få tag i nålen på rätt sätt.
Så att testa olika sömmar går inte, eftersom jag inte har någon undertråd fäst. Jag antar att man på något sätt måste justera hur den snurrar i botten för att koppla ihop tråden med undertråden. De verkar inte vara synkade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det kan hända att symaskinen hamnar ur synk. Inget konstigt. (jag har servat 3 symaskiner där nålstången hamnat ur läge)
Det allra enklaste är att lämna in på service, kostar sådär 6-700 kr. Men om du vill göra det själv så kanske vi kan hjälpa dig här på forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag skulle nog hellre ge mig på att försöka själv. Några tips och råd hur man ska göra och vad man ska göra i så fall?
Symaskinen används så sällan, så det känns jobbigt att lämna in på service och betala några hundra. Mest står den nämligen på vinden och samlar damm. Men ibland behöver något sys, som nu t ex... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.