Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-22, 16:58   #1
bmjessika bmjessika är inte uppkopplad

Vilken symaskin ska inhandlas?

Hejsan!
Äntligen hittade även jag hit! Jag syr mycket både till familjen samt till andra och just nu på en väldigt gammal maskin som nu ska få gå vidare till min tös.
Så nu behöver jag lite hjälp från er experter om vilken symaskin ni rekommenderar.
Symaskinen får max kosta 15000 kronor, den ska även klara av att sy i tex jersey tyg.
Funderar även på en overlock maskin, vilken rek ni på den fronten?
Har ni tips om bra internetaffärer där de säljer symaskiner så vill jag jätte gärna ha dem också.
Även bra och prisvärda tygaffärer på internet sökes!

Hoppas ni har lite goda råd och bra rekommendationer.

Tack på förhand
bmjessika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 18:26   #2
kakmonstret kakmonstret är inte uppkopplad

När jag sökte råd här på sidan blev jag tipsad om denna sida http://www.sewingmachines.co.uk/ där de säljer symaskiner,
De fraktar gratis till sverige och skickar med mycket tillbehör, mitt val slutade dock på en maskin från brothershopen.se här i sverige.

Här finns sybehör till bra priser http://www.bibbistextil.se/

hoppas du hittar något du gillar, även om det inte va några tips om just vilken maskin du ska välja
kakmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 20:50   #3
bila bila är inte uppkopplad

Brother brukar ge mycket maskin för pengarna. Sedan är det frågan om vilka finesser du vill ha.
Brohter har en kominerade sy och broderimaskin för ca 8000 kr (Sverige).

Att köpa från utlandet och på nätet innebär att man inte får någon utbildning i maskinen.
Går man till en butik kan man gå tillbaka och fråga. Om garanti ska utnyttjas måste maskinen till det land man köpt den.
Nu maskiner har mycket finesser och det gäller att kunna använda dom.

Vissa butiker har en blytuppdig garanti det innebär att du kan köpa en dyrare maskin och bara behöva betala mellanskillnaden inom ett år.Kolla upp om det gäller där du köpt den.

Priset är billigare i England men man bör tänka sig för innan man slår till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 21:23   #4

Tack så jätte mycket för tipsen.
Om ni har tid och lust får ni jätte gärna skriva vilka symaskiner ni har som lite vägledning i mitt letande i denna djungel av alla symaskiner
som finns

ÄVen tips på overlock maskiner samt bra och prisvärda tygaffärer på internet mottages tacksamt!

Tackar!
Gammal 2011-06-22, 22:38   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag har en Janome 6600P som i mitt tycke är en kanonbra maskin.
Den syr fint i alla material, den är snabb har knälyft, trådklipp, övermatningssystemet är suveränt.

En Husqvarna Huskylock 910 har jag, den är jag väldigt nöjd med, Displayen underlättar mycket i sömvalet.

En Jamone Coverpro har jag också.

Utöver de här så har jag ett par maskiner som jag endast broderar med en Janome 350 och en Designer Ruby. Och en gammal Pfaff industimaskin.

Jonic Textil-import har mycket fina tyger och bra pris.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 10:38   #6

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jag har en Janome 6600P som i mitt tycke är en kanonbra maskin.
Den syr fint i alla material, den är snabb har knälyft, trådklipp, övermatningssystemet är suveränt.

En Husqvarna Huskylock 910 har jag, den är jag väldigt nöjd med, Displayen underlättar mycket i sömvalet.

En Jamone Coverpro har jag också.

Utöver de här så har jag ett par maskiner som jag endast broderar med en Janome 350 och en Designer Ruby. Och en gammal Pfaff industimaskin.

Jonic Textil-import har mycket fina tyger och bra pris.
Tack så mycket för alla bra tips, ska genast börja kolla upp dessa symaskiner.
J
Gammal 2011-06-27, 11:23   #7
Marron Marron är inte uppkopplad

Om du syr mycket i stretchiga material tycker jag att du ska satsa på att även köpa en overlock och coverlock. Kläder blir så mycket proffsigare om man syr med dem. Stretchiga sömmar på en vanlig maskin blir aldrig lika bra. Jag har en janome 644 overlock som jag är nöjd med. Kolla in Janome Easy jeans som är en stark och bra maskin. Då får du också råd med overlock och coverlock om du inte köper de dyraste.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 15:15   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Håller med om att overlock och coverlock ger det där lilla extra. Där har jag en Singer 14T957DC (har en nyare motsvarighet) som jag är ruskigt nöjde med.

Min nyaste symaskin är en Pfaff Creative 2134. Den är så bra pga sin IDT (övermatning). Den syr kanonfint och broderar med tillräckligt stor yta osv... Men jag tror motsvarande modell kostar mer än 15.000:-? För vanlig sömnad har Pfaff dock flera modeller med IDT.

Sen har jag också en gammal Husqvarna Automatic från 1960 (eller -61). Den är kanon när man bara vill sy lite raksöm. Stark och robust.

Sist i raden har jag en industrisymaskin. Den för ett rejält väsen men den är kanon när man skall sy till båten eller lite tyngre projekt.

Sist men inte minst har jag en gammal Singer med kortslutning i pedalen. Hade tänkt laga den en regnig dag men jag har inte kommit så långt än...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.