Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-05, 16:39   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad

Tyllkjol

Ja da kommer jag med annu mer fragor. Jag forsoker forbereda pa allt har nu med min brudklanning o allt. Sa jag hoppas det inte gor nagot att jag kommer med ytterligare en fraga.
Tyllkjol, jag bor ju sy en, sa klanningen ser fin ut nar den sitter pa.

http://m-sewing.com/patterns-catalog...ress-5529.html

Sa jag googlade lite o sadant for att hitta hur man syr en tyllkjol. De borde ju inte vara svart, klippa ut ratt langd, brett, sy i resar sa den drar ihop sig typ. Men ska jag sy flera lager eller lagger jag till langre ner pa den for att gora den vid o puffig sa den passar under denna klanningen?
...../__\
..../____\
.../______\
Typ sa, i flera ettapper liksom??
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 17:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga rätt, har missuppfattat något ber jag om ursäkt. Ju mer tyg du tar till, desto mer volym blir det på kjolen. Viktigast med mycket volym är det i den nedersta volangen, om du syr den som en volangkjol (tolkade din skiss så). Det är längst ner kjolen ska stå emot mest last från klänningen.
Du kan istället välja att göra kjolen i flera lager med lite mindre vidd i varje. Det blir ju mycket mer jobb, men i gengälld är det mindre risk att kjolens "extra" vidd lägger sig ojämt, bylsar ihop sig på ett ställe eller så. Jag tycker det brukar bli bäst och mest kontroll på kjolen om man gör det innersta lagret med mindre vidd och sedan ökar vidden lite för varje lager. Då brukar kjolen hänga finast när man går, står och rör sig normalt. Vill man istället ha en kjol som rör sig mycket (när man dansar, till exempel) är det bättre att göra den i ett lager med mer vidd.
Det som är helt avgörande för hur mycket volym du får i kjolen är den totala fållvidden i kjolens nederkant.

Har du inte sytt så många tyllkjolar förut så tänk på att ta till rejält mycket mer tyll än du skulle behövt av ett vanligt tyg. Tyll går att rynka ihop nästan hur mycket som hellst. En hellång tyllunderkjol med fållvidd på uppemot 30-40 meter är inget konstigt alls om det är tyllen som gör hela jobbet. Möjligen är det mer ekonomiskt och mindre jobb att göra något krinolinliknande istället, men en sån rör sig ju helt annorlunda och det kanske inte alls är det du vill ha?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 17:25   #3
bila bila är inte uppkopplad

När jag sydde min brudklänning. Så sydde jag en underkjol som var rak och ryknade och sydde på volanger av tyll i flera lager tills klänningen fick önskad form. Jag slapp då hudkontakt med tyllet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 19:37   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad

sy på tyllen på fodret eller sy en lös underkjol med tyllen på - du vill absolut ha ett mjukt/skönt tyg närmast benen.

Jag skulle sy den i våder, tex 3 st med olika breda tylllager över varandra.
Alltså:
*Nedersta våden är kanske 35cm bred och väldigt rynkad (ca 3 gånger färdig längd) och sys på först.
*Mittenlagret är något mindre ihoprynkat och sitter ca 20 cm ovanför och är därför 55cm långt.
* översta lagret är bara lite rynkat (för att undvika knöl/kanter mot klänningen) och är startar någonstans i övre lårhöjd och går även det hela vägen ner till fållen.

På så sätt får du en mjuk men stadig A-linjeform, Med eller utan A-formad kjolmönster.

Tänk på att underkjolar ÄTER tyll och att det utan problem kan gå åt 20m om man vill ha den riktigt tjock och fin.

Och att inga kanter vare sig vid tyllen eller vid linning får synas igenom klänningstyget.

Lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 13:53   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad

Thumbs up

Tack sa mycket for alla era svar det gav mig mer djup inblick i det hela och jag forstar nu hur jag ska gora, verkligen tacksam for all er hjalp!!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.