Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-30, 10:20   #1
svirr svirr är inte uppkopplad

Question Parppersbit i symaskinen... :-(

Hej.
Satt häromdagen och försökte så lite syning gjord trots 2,5-åringen. Han lyckades då pilla in en pappersbit i symaskinen. Jag har en Pfaff (Expression 2026) och han pillade in den mellan den grå bottenplattan och själva huset till höger där man gör väljer program. Jag försökte pilla ut det med en nål, med resultat att det försvann helt.

Vad tror ni - brandrisk? Själva pappret är en sn post-it-lapp som man kan sätta som flik. Pappret borde väl inte leda nån ström, men kanske klistret? Jag gissar att det sitter kretskort därunder...

Försökte kolla lite snabbt, men jag såg inte hur jag skulle kunna öppna för att få ut den. Tror ni jag måste lämna in den så de kan ta ut den? Kanske ändå är dags för en genomgång...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 10:48   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Otroligt vad 2-åringar är fingerfärdiga!
Om jag var du skulle jag lämna in den!
Det är nog väldigt svårt att säja om det kan orsaka någon skada eller inte, men tänker att det är bäst att ta det säkra för det osäkra, och ta bort det INNAN det hinner ställa till med något. Låter inte som en bra idé med papper inne i elektronik!

En gång fick jag glapp i ledningarna till tryckskärmen på symaskinen, den reparationen kostade 2000 kr, men som tur var hade jag garanti.
Och så har jag en synål el knappnål som ramlade ner UNDER undertrådsspolen "i underjorden" så att säja, men den är kvar där, för min symaskinsförsäljare säjer att det inte gör något, och att det är jättesvårt att få upp den.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 12:46   #3

Ja, jag får väl ringa reparatör imorgon. Men det är lite surt att behöva lämna in den nu när jag för ovanlighetens skull har lite tid att sy (börjat vara fördäldraledig men bebisen har inte kommit ännu)...
Gammal 2011-01-30, 13:04   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

På elektronik är det inte så farligt med en pappersbit. Många kretskort har papperslappar på t.ex. chips och ibland på själva kortet. Det enda som skulle vara farligt är om pappersbiten har metall på sig men en post-it lapp har inte det så det är ingen fara där.

Det som är det farliga med papper är om den fastnar i mekanismen någonstans och gör det svårt för maskinen att rulla på eller sätter fast mekanismen.

Så om den "bara" har landat på någon elektronisk del utan någon som helst mekanism så skulle jag köra på tills jag har tid att lämna in den för att få lappen bortplockad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 14:15   #5

Ja, den åkter ju in där det borde vara mer elektroniska än rörliga delar iaf. Provade att dammsuga mot skåran där den försvann in, men den kom inte ut av det. Får se om jag chansar, eller så ringer jag och hör vad de tror, om jag kan avvakta någon vecka.
Gammal 2011-01-30, 15:41   #6
bila bila är inte uppkopplad

Många symaskinsförsäljare brukar själva göra enklare reperationer. Lämnar du in den så förstör du inte garnatin. Lämna helst in den där du har köpt den. Dom brukar vara lite mer servicvilliga, dom vill ju gärna sälja fler symaskiner till dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.