![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Vad är detta för maskin?
Hej.
har fått en gammal maskin på halsen,hade först tänkt andvända som bord men lurar på om den kanske kan fungera,trots att den ser rätt gammal ut. det är en grön husqvarna i nåt hårt material. det står 750 och "12" på,men när jag googlar på det får jag upp en annan maskin som inte ser ut som denna.nån som vet vad det kan vara för modell? remmen mellan trampdynan och..ja vad det nu heter ![]() Novis,som ni märker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är en hederlig trampmaskin.
Som endast syr raksöm. Det ska vara en rem från trampan och upp till maskinen, Kolla hos någon skomakare, de kan säkert skära till en läder-rem som är lagom tjock, de ska inte vara så grova. Och sedan fästa ihop den med en grov klammer eller märla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
åh tack snälla för snabbt svar.
en sån fungerar väl utmärkt till enkel sömnad?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, de är slitstarka trampmaskinerna. och brukar sy väldigt fint.
Rengör den från damm och ev trådrester, sedan smörjer du den, det finns smörjhål lite varstans på maskinen oftast är de rödmarkerade. Olja även lite där spolkapseln sitter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Javisst gör den det!
Såna här trampmaskiner brukar sy galant, bara de inte stått i nåt uthus och blivit rostiga. De är kvalitetsbyggen som inte görs längre. Viktigt: Skaffa en flaska symaskinsolja och skaffa en drivrem som jag tycker du kan börja med att ringa till symaskinsförsäljare och fråga om de har, brukar kosta 50-100 kr. Den är i kraftigt läder och ska sitta ganska stramt, man skär av den med en morakniv och fäster den med en metallklammer. Det bästa vore att be symaskinsförsäljaren om hjälp. Annars kanske jag kan hitta nån länk åt dig på nätet! Oljningen är extra viktig för att "få igång" gamlingen, en droppe på varje ställe och sen låter man de gå ett par minuter (du kan snurra på hjulet, innan du ordnat remmen. Man ska olja ganska ofta sen också, efter ca 8 h sömnad. OBS bara EN droppe på varje ställe, för mycket är inte bättre! Här kan du köpa drivrem: http://webshop.husqvarnabutiken.se/p...products_id=92 Senast redigerad av Syofta den 2011-01-17 klockan 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det påminner om min mammas gamla symaskin som sydde på när jag var liten. Det är en hantverksmaskin, för vanlig sömnad. Mammas kunde man sy raksöm och zigzack. Den hade en elektrik med en motor som hade ett drev som drev remmen.
Jag brukade som liten sitta på bordet när mamma sydde. Hon hade sydde hemma åt företag och även som sömmerska åt privatpersoner. Det var på den maskinen jag började sy på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
aha,det heter alltså drivrem,bra att vetá tack=) ska ge mej på jakt efter en ny imorn och symaskinsolja har sambon hemma till sin rakapparat så jag hoppas jag snart ska kunna testsy=)
hittar inget elektriskt alls på denna,får nog snällt trampa på=) är jag rätt ute när jag gissar 30tal? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.