Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-07, 09:27   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad

Hoppstygn och tråd går av på overlock

Sydde gardiner och påslakan til min lille brorsson igår. Vanligt slätt vävt bomullstyg (Händige Manny fö). Begriper inte varför overlocken strulade så. Gång på gång så blev det hoppstygn på övertråden och gång på gång gick vänsternålens tråd av. Tycker att jag tsetade precis allt...trådspänning, byta nålar, pressarfotstryck, trä om (hur många gånger som helst), kollat att det inte var skräp mellan trådspänningsbrickorna, städat ur.

Det lustiga är ju att kör jag en stump i trikå så blir det ju hur bra som helst så klart! *morr*

Huskylock s15 för övrigt. Det jag funderar på är om det är just när det är tyg med tryck på, alltså inte vävt mönster, för det har jag nog haft lite problem med nån gång även med tryckt trikåtyg.

Tips? Nån som råkat ut för samma? Själv är jag inte så erfaren på overlocksområdet ännu...haft den sedan september bara.

// Nina
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 10:52   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag har aldrig haft liknande problem med min overlock. Mitt bästa råd till dig blir därför att läs i handboken. Det borde finnas en sida där det står fel och hur de avhjälps.
Om du inte får hjälp där, ring och fråga symaskinsförsäljaren
eller någon annan återförsäljare av maskinen. Då får du
snabbt hjälp om ingen här kan hjälpa dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 11:04   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Har du trätt om maskinen helt och hållet, dvs alla tråd och trätt på dem i rätt ordning?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:02   #4

Gumpan: Har läst i manualen men den är verkligen inte specielt utförlig alls. Testade allt som stod där och mer. Det lutar nog åt att ringa och fråga.

ichigo: Jajjamen, trätt om och trätt om och till slut även flera gånger med tråd som jag vet är bra kvalitet på. Har ju lärt mig att många gånger så begriper man aldrig vad felet var men när man trätt om några gånger så plötsligt kan det börja fungera.

Det konstiga är ju att det kan bli skitbra på trikå ändå och på gardintyget så var det ju sträckor på 20-40 cm som blev riktigt fina sen började det bli hoppstygn eller så gick vänter nåltråd av.

Funderar på om det kan ha med typen av nål att göra. Jag har ju fått för mig att man alltid kör med samma typ av nål och möjligen bara ändrar storleken, men det kanske är så att de nålar jag har är inte passar till vanligt tyg. Hur gör ni andra byter ni nåt mer än storlek på nål beroende på tygsort på er overlock? Jag gör ju det på den vanliga symaskinen men inte overlocken, kan det vara problemet tror ni?
Gammal 2011-01-07, 17:51   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Testa olika nåltyper du!

Annars så verkar det som att din maskin kanske inte mår helt bra?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 18:11   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad

Nålen som du ska använda till din maskin är ELx705.
Läs alltid instruktionsboken och följ den.

Jag har både en S15 och en S21 - de strular aldrig och jag har
sytt i precis allt på de bägge!

Kontrollera att nålarna är korrekt helt isatta, kontrollera igen
att du har trätt maskinen rätt från A-Ö och att trådarna löper
igenom trådspänningsbrickorna och inte utanpå.
Kontrollera trådspänningen igen.

Tryckt tyg är inga som helst problem. Gör en testsömnad
t.ex med 4-trådig overlocksöm med färgerna som motsvarar de
i maskinen, dvs grön tråd för den övre griparen, blå tråd
för den undre griparen och röd / gul för resp nål. Kontrollera
hur det ska se ut med instruktionsbokens söm.

Testsy på ett bomullstyg eller lin som du ser tydligt färgerna
och resulatet på, då ser du också var det strular någonstans och kan
enkelt åtgärda det.
Ofta är det just nålarna som vara skadade, böjda, kantstötta eller fel isatta.

Använd förstoringsglas och ficklampa så att du kan lysa in i maskinen
och lättare hitta problemet, kontrollera samtidigt om också trådar, ludd och annat finns ihopstockat i maskinen.

Lycka till!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 18:11   #7

Det är det jag är rädd för. Köpte den i september och efter två månader så gick nålskyddet (det närmast sig själv framför nålarna AV i sitt fäste. Jag fattade först inte detta, trodde att det bara slog till i maskinen pga att vänster nål böjde sig, men det var nog tvärt om. Den var inne på reparation i över en månad. Fick lånesymaskin av samma sort under tiden. Mycket förvånande så lät den hemskt mycket mindre allmänt trots att den ska vara exakt lika dan. Så jag ringde o sa att de får nog kolla igenom hela maskinen för säkerhets skull. Frågan är om de gjorde det...

Hoppas inte det är samma grej som håller på att hända igen. Har försökt lysa med ficklampa men det är ju svårt att se ordentligt om det kan vara så att vänster nål går emot. Tror jag ska skruva bort plåten så jag kan se hur det är fäst nu. Fast rimligtvis borde det ju bli likadant på trikå isf. Hmm!

Får se om jag kan hitta några andra nålar...har bara sett att det fanns "overlocksnålar" inspira, inte att det fanns för olika tyksort.
Svara

Taggar
hoppstygn felstygn

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.