![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
|
Hjälp, det blir hoppstygn
Jag har en Janome 644 som inte ens är ett år gammal. För 2,5 vecka sedan dog motorn och nu har jag äntligen fått tillbaka maskinen efter att motorn bytts ut.
Problemet är bara att nu blir det hoppstygn HELA tiden. Min maskin har aldrig tidigare gjort ett enda hoppstygn, så det känns ju lite konstigt. Jag har bytt nålar och trätt om maskinen typ 100 ggr. Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Jag börjar bli smått desperat, med alla julbeställningar som ligger och väntar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
|
hejsan, om du inte hade problemet innan motorn dog - måste det hänt något när dom reparerat den, Jag skulle ringt dom igen och frågat vad som kan ha hänt. Hoppas det är enkelt fixat nu när du har massor att göra..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
|
Jag har ringt till butiken, som i sin tur ringt till reparatören. Han säger att maskinen gick hur bra som helst när han testsydde efter motorbytet. I butiken tror de att det bara är jag som trätt maskinen fel. Tycker att det är väldigt konstigt, om jag helt plötsligt inte kan trä maskinen när jag har gjort det hundratals gånger tidigare utan problem.
Åhhhh... jag sliter mitt hår. Varför måste sådant här hända när man har som mest att göra? Om någon har några förslag på vad som kan vara fel, så ös på bara. Jag är beredd att testa vad som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
|
Har du rensat mellan trådspänningsbrickorna? Det kan ibland ligga en näsan osynlig trådsnutt där och krångla. Man kan dra en tandtråd fram och tillbaka där.
Har du samma trådsort som du brukar? Prova att byta. Du sätter väl i nålen ordentligt "upp i botten". Jag tycker du ska begära att de tar in den igen, eftersom den inte krånglade förut. Det finns något tekniskt med inställningen av timingen (eller vad det heter, minns ej exakt, Ichigo vet) det betyder hur undertråden möter övertråden, som reparatörer brukar ställa in. Fråga om de ändrat den. Det måste ju vara så att du gör likadant som du gjort hela året. Stå på dig!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Jag brukar prata om timingen när det pratas om vanliga symaskiner... Men overlock har jag inte så stor erfarenhet i, tyvärr.
Det jag tycker är att du ska stå på dig när du kontaktar butiken. Har du köpt den fysiskt? Då kan du åka med den och visa hur det går till när det strular för dig. Annars kanske du har möjlighet attt videofilma (många kameror och mobiltelefoner har inspelningsmöjlighet) och skicka till butiken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
|
![]() Du ska väl ha garanti på reparationen? Om du testat allt det man ska göra när man får hoppstygn så är det ju något fel...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
|
Att den inte gjorde hoppstygn när reparatören kollade innebär inte att det inte gör det nu. Reparatören kanske inte kontrollkörde den tillräckligt länge. I alla fall så gör den det nu och det är väl 5 års garanti på maskinen?
Tillbaka med den till säljaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
|
Om inte annat så får väl säljaren trä maskinen och visa hur galant det går när de gör det! Eller fixa felet då det visar sig att de inte lyckas?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
|
Problemet har varit att maskinen är köpt i Stockholm och jag bor i Örebro. Det är ju inte bara att svänga förbi.
Jag har ringt butiken många gånger och lät väl tillslut så desperat att de blev oroliga för vad jag skulle ta mig till ![]() Idag fick jag således hembesök av reparatören som lyckades fixa till maskinen så att den fungerar igen. Han sa t.o.m. att jag kan ringa honom när som helst om jag behöver hjälp igen. Det kallar jag service ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
|
Jaa, det är service det. Vad bra. Oj, så knasigt det kan bli när man köper i en stad och lever i en annan. Det gäller att kontrollera att garantin och rep gäller i ens stad i alla fall. Det borde det göra eftersom det är fabriken som betalar reparationerna. Har du kollat det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.