Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-18, 02:06   #1
gissew gissew är inte uppkopplad

Mönster till dessa!!!

Är det någon som kan hjälpa mej att få tag på mönstret till sådana här?
Tycker dom är jätte söta....
Bifogade bilder

gissew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 02:12   #2

Denna då?

När jag ändå håller på kanske det finns någon som har mönster till denna fjäril?
Snygg eller hur!
Bifogade bilder

Gammal 2005-08-18, 13:41   #3
svindelspindel svindelspindel är inte uppkopplad

det cirkulerar ganska många mönster till "klänningar" liknande den där. Gemensamt för dem är att de påbörjas uppifrån, antingen med en luftmaskring eller med en plastring täck med fasta maskor, och sedan ökas därifrån. Det enklaste sättet att gör a en likadan är nog att, om man är virkkunnig, bara titta på den undertiden som man virkar. Samma sak med fjärilen.
svindelspindel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 15:58   #4

Jag äger tyvärr ingen utan har hittat bilden på internet, annars hade det kanske gått även om jag är långt ifrån någon van virkare.....
Gammal 2005-08-20, 09:08   #5
svindelspindel svindelspindel är inte uppkopplad

Kom på att jag faktiskt har några liknande liggande hemma. Här är en ungefärlig beskrivning, baserad på den som var mest lik den du lagt upp:

Lägg upp 16 luftmaskor, vänd med tre luftmaskor, gör en stolpe i vardera luftmaska= 15 stolpar + en "vändstolpe". Virka så i 10 varv.

Ärmar:
Byt garn och virka på höger sida i vardera stolpe *en stolpe, två luftmaskor, en stolpe* hela sidan ut, avsluta med att fästa två luftmaskor i den första stolpen. Nästa varv virkar du i varje luftmaskbåge *två stolpar två luftmaskor två stolpar* varvet ut, avslutar med att fästa ihop första stolpen med sista med två luftmaskor. Sista varvet är i grundfärgen igen, virkat på samma sätt som det näst sista.

Gör precis likadant på vänster sida.

Kjol:
Nu ska du med bottenfärgen virka på de ovirkade kanterna. Börja på den sda du vill ha som baksida och virka *en stolpe, tre luftmaskor, en stolpe i andra maskan från nålen räknat, tre luftmaskor* på båda kortsidorna, gör också två av dess stolpar i ärmarna.Alla varv efter detta virkas precis som varv två och tre på ärmarna, på den modell jag har är det 10 sådana varv, och två färgbyten.

fäst alla trådar, gör en luftmaskkedja med 15 luftmaskor högst upp på arbetet, virka en fast maska i varje luftmaska.

Hoppas att det inte blev alltför obekripligt, lycka till!
svindelspindel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.