Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-16, 11:14   #1
Annnils Annnils är inte uppkopplad

Hjälp med symaskinsval

Hej!

Är ny här på forumet och hyfsat ny med att sy.

Jag har svärmors gamla Husqvarna (som jag nu inte minns namnet på), den fungerar ganska bra, tjurar dock ibland när jag kör lite kraftigare tyg och det är just kraftigare (skinn) som jag vill köra (inga andra egentliga krav).
Dessutom vet jag inte om kära svärmor kräver tillbaka sin maskin en vacker dag

Så tänkte införskaffa mig en egen! Men problemet är att jag inte kan så mycket om detta. Jag har varit i kontakt med symaskinsshoppen som rekommenderat en maskin för mig och det verkar ju bra. Men eftersom jag är lite av en perfektionist vill jag göra det bästa valet.
Har förstått av flera trådar att man får bäst för pengarna för en beggad men hur hittar jag det och vilken?

Just nu är det bara en hobby så vill inte lägga för mycket pengar men samtidigt hoppas jag att det kan utvecklas till något mer inom snar framtid.

Vad tycker ni?

/Anna
Annnils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 12:10   #2
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad

Symaskinswebbshoppen är en utmärkt butik som säljer mycket bra
maskiner, de kan maskinerna och har erfarenhet av vad folk behöver.

Men för att ändå bilda dig en egen uppfattning tycker jag att du ska provsy i olika märkesbutiker för att se vad du själv vill ha.
Butiken kan du också gå tillbaka till om du kör fast på något.
Väljer du begagnat så är maskinerna i butik betydligt säkrare köp än privat, är servade och du får garanti. Slå dövörat till på försäljningsknep om det hävdas att just deras märke är bäst av dem alla.
Det är ditt val.

Väljer du ändå att köpa begagnat av privatperson, ta med dig en erfaren person som kan maskiner. Lys in i maskinen med ficklampa och titta med
förstoringsglas - är den smutsig med ludd och är ovårdad - köp den inte. Ta med dig bitar av olika tygkvalitéer och provsy sömmarna på plats. Hävdas det att den är servad, begär att få se kvitto. Är den inte servad, dra av servicebelopp, möjligheten finns att maskinen behöver det. Titta på sladdar och pedal att allt är som det ska.
Se till att du får med dig instruktionsboken och tillbehören som hör till maskinen. Även den enklaste maskin behöver en instruktionsbok, utgå inte ifrån att man är en Einstein.
Visst, absolut rena skräcken för en privat säljare - men det är dina pengar och svårt att reklamera i efterskott.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 12:28   #3
Ekblom Ekblom är inte uppkopplad

Alice01 är klok!

Det är jättesvårt att rekommendera en viss maskin. Alla har säkert sin egen favorit! (Min är Phaff)
Men om du ska sy mycket i skinn ska du kanske ha en skinnmaskin, med både över och undermatning...
På de skinnsömnad-kurser jag varit på har det varit industrisymaskiner...
Skinnsömnad sliter väldigt på hushållsmaskinen.
Men om man vill ha en bra allround-maskin är min erfarenhet att pris och kvalité går hand i hand...

Lycka till!
Ekblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 13:22   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

De flesta märken är bra när det var väldigt långt tillbaka i tiden, typ 50-talet. Sedan börjar det gå utför men här skiljer det sig mellan märken. Vissa har gått ner sig mycket tidigt, medan andra hållit lite tag till.

Och en del märken är "bra" men kan behövas byta ut plastdelar som spruckit, t.ex. Husqvarna 2000-maskinerna (60-70-tal) för att nämna exempel (dessa är känsliga när det gäller vreden, lätt att vrida sönder).

Min favorit är Pfaff. De är bra fram till ca 80-talet/tidig 90-tal med några få undantag. Sedan köpte ju Husqvarna upp märket och skrotade fabriksmaskiner gjutformar, reservdelar så efter dess är Pfaff egentligen Husqvarna-maskiner. Jag är inte helt säker på när det skett så jag brukar ha fram till 80-talet som min egen fingervisning när jag är ute och tittar efter Pfaff-maskiner.

Men tänk på att även de halvgamla märken har linjer som är budgetmaskiner tillverkade i Asien och är av lägre kvalité. Inom Pfaff heter de Pfaff Hobby. (däremot Hobbymatic som jag har har samma tyska kvalité som de "dyrare" maskinerna och är bra)

Lär känna budgetmaskinernas namn och undvik dessa.
Bernette, Huskystar, Pfaff Hobby, osv....
Undvik helt Yamata, Toyota och andra udda märken som man vanligtvis förknippar med lågpris-elektronik... Coline, AEG, osv.... Stormarknadssymaskiner alltså.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 16:34   #5
bila bila är inte uppkopplad

Kolla in Janome Easy Jeans 22. Det är en stark och symaskin som klarar det mesta att sy i det mesta.
Men gå runt och kolla och provsy,

Det är mycket billigare att köpa symaskin från england,
Här har du en länk: http://www.sewingmachines.co.uk/.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 11:32   #6
Katt Katt är inte uppkopplad

Smile Min favorit

Hej
Min klara favorit är Bernina activa som jag sydde på när jag var på kurs - vilken raring!!! Hade jag bara vetat det innan jag köpte ny så hade det varit svaret för mig.
Jag vet att jag tittade på den på mässor och liknande men tyckte den var så himla ful så jag provsydde aldrig, dumma mig.
Den är väl ganska dyr, över 5000kr i alla fall men jag tror att den är väl värd pengarna.
Katt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 11:53   #7
bila bila är inte uppkopplad

Tänk på att det är en livskamrat du väljer. Det är värt att satsa lite extra. Ni ska ju komma överens i många år. Trivs man i hop så gör man mycket saker tillsammans. Trivs man inte ihop så syr man inte mer än man absolut är tvungen till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 12:42   #8
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad

Det man också bör tänka på vid köp från annat land är om man kan
vända sig till svensk butik för support, service och ev reklamation. Det är inte alla varumärken som godkänner det utan hänvisar tillbaka till landet man köpte maskinen från.
Kontrollera i svensk butik med märket du är intresserad av om detta godkänns. Då vet du helt klart vad som gäller - innan du köper.
Bernina t.ex. har väldigt tydliga försäljningsvillkor om vad som
gäller för just detta varumärke på sin svenska hemsida.
Bravo Bernina!

Precis som BILA nämner - det är en livskamrat och som förhoppningsvis också blir din allra bästis.

Lycka till med ditt köp!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 12:50   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det borde vara "självklart" att man inser att man måste skicka till det land man köpt i för reklamationsärenden.

Men ibland är det så billigt att det täcker frakt för ev tillbakaskick.

Men för ren service som man själv betalar för är det istället så att man borde kunna få lämna in här i Sverige precis som man gör med vilken symaskin som helst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 10:30   #10
Annnils Annnils är inte uppkopplad

Tack alla för snabba svar!

Tänkte att jag nästa vecka skulle börja med att ta mig till de butiker i stan för att se vad de har för kul och för att provsy lite. Så får jag utgå från det sen...

Dock tycker jag det svåra är att veta vilken prissklass man ska lägga sig på. Några av er skrev att det är en livskamrat jag väljer och då är det klart att det får kosta lite.
Men samtidigt är mitt intresse för att sy ganska färskt, jag brinner otroligt mycket för det just nu men jag vet ju inte hur det kommer bli längre fram.
Jag vill att det ska bli mer än bara en hobby längre fram men det vet jag ju inte.

Så att lägga 10-20 på en maskin i dagsläget känns lite väl saftigt. Men lägga 5-10 för att sedan efter något år byta ut den mot en "dyrare" känns också lite onödigt. Men samtidigt då vill jag ju ingen ha någon billig skit nu heller.
Gahh vad svårt!

Hur har ni gjort?
Annnils är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.