Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-24, 10:46   #1
Spartan Spartan är inte uppkopplad

Hjälp med skräddarsydd vinterrock

Hej!

Jag överväger att inför nästa vinter låta en skräddare sy upp en riktigt varm och hållbar vinterrock åt mig (eftersom jag själv inte har varken sykunskaper eller utrustning). Även om jag inte själv skall sy den så tänkte jag fråga om lite ideér här.

Jag har över huvud taget inte varit i kontakt med någon skräddare ännu och befinner mig alltså endast på ideéstadiet.

Det verkar vara svårt att hitta modeller på nätet (behöver i dagsläget ännu inget mönster, och det får jag antagligen via skräddaren), så jag har inget hum om vad rockmodellen jag söker heter. Rocken skall iaf. vara för män, lång och ha praktisk skärning. Jag hade tänkt mig rocken i mocka av lammskinn med mycket ull på insidan.

Mer eller mindre är det alltså nånting i stil med detta jag söker

http://www.lauritz.com/Item/Item.asp...692146&nBids=5

Då undrar jag alltså över några saker

Knäppning? Är det dubbelknäppning som gäller i kallt väder? Vilken knäppning håller längst, eftersom det också blir en del sittande med rocken?

Skärning? Rocken skall vara bekväm att sitta med (bil) men skärningen borde också vara sådan att man kan cykla vid behov. Skärningen får gärna också klara av andra typer av sittaktiviter, såsom exempelvis snöskoter.

Blir det tillräckligt varmt med ullen som det enda på insidan eller måste jag använda något annat som foder?

Kan någon rekommendera en webbsida eller bok med skisser/mönster om just långa vinterrockar för män?

Finns det olika typer av lamm-mocka, och vad är isåfall skillnaden? Alltså skillnaden både på skinnsidan och ullsidan då.

Hur dyrt kan detta tänkas bli hos en skräddare, i runda slängar?

Blir det svårt att sy fickor (både inner och ytter) i mockan?

Något annat man bör tänka på om man vill låta sy en sådan typ av rock?

Tacksam för svar!
Spartan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 20:35   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Vad gäller mönster och snitt behöver du nog itne fundera så mycket på längden medan du letar idéer och inspiration. Att förlänga ett mönster i nederkanten är sällan särskillt krångligt, så det borde dom flesta sömmerskor eller skräddare kunna hjälpa dig med.
Däremot har du valt ett dyrt material så även små längdskillnader kan nog göra en slant i materialkostnad.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.