Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-14, 07:04   #1
Skrothis Skrothis är inte uppkopplad

Lätt häl beskrivning sökes...

Stickar ett par sockor till lilltösen hittade mönster i en tidning, men får inte hälen att fungera, någon som har en lätt häl, som även skulle kunna stickas på en socka där man börjar med tån. Ha det bra alla handarbetare!
Skrothis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 13:07   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Jag stickade en spiralsocka för ett tag sen, den formar sig efter foten så man behövde inte sticka någon häl.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 14:57   #3
malina malina är inte uppkopplad

Ett stick mönster jag har är så här:
storlek 2 (6) år stor barn/liten dam (stor dam/litenherr)

Lägg upp 36 (40) 48 (56) m, fördela dem jämnt på 4 stickor och sticka resorstickning, 2rm 2am i 9 (13) 15 (15) cm. Sticka sedan hälen på 18 (20) 24 (28) m i slätstickning, ca 3½ (4) 4 (5) cm. Gör sedan följande hoptagningar: (Börja från rätsidan). Sticka 10 (11) 13 (16) rm, 2 rm tillsammans,1 am, vänd, 4 (4) 4 (6) am, vänd 5 (5) 5 (7) rm, 2 rm tillsammans, 1 rm, vänd, och sticka 1 m mera mellan varje hoptagning tills samtliga m blivit stickade och hoptagna. Plocka upp 5 (6) 6 (9) m på varje kortsida av hälen och stick runt i slätstickning. Börja omedelbart med hoptagningar på varje sida om hälen. Hoptagningarna sker på bekostnad av hälens m.Vristmaskornas antal är oförändrat. Numrera stickorna från 1-4, med början mitt på hälen och gör hoptagningarna sålunda: Sticka tillsammans de 2 sista m på första stickan ochde två första m på 4.e stickan vartannat v tills 32 (36) 44 (50)m återstår.Fortsätt sticka tills foten mäter 11 (15) 19 (21) cm eller önskad längd. Använd samma numrering av stickorna som förut och börja hoptagningarna för tån. 1:a stickan: Sticka tills 3 m återstår, sticka tillsammans 2 rm i de bakre maskbågarna, 1 rm. 2:a stickan: 1 rm, 2 rm tillsammans, de övriga m i slätstickning. 3:e stickan: Som 1.a stickan, 4:e stickan: Som 2:a stickan. Dessa hoptagningar göres vartannat v 3 (3) 4 (5) ggr och varje v tills 4 (4) 4 (8) m återstår. Tag av garnet och drag igenom de resterande m. Fäst väl på avigsidan.

Detta mönster lärde jag mej i somras att sticka efter och jag som aldrig stickat strumpor förut klarade av det.
Hoppas du kan stick hälen efter detta mönster.
malina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 21:13   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Timglashäl är lätt!

Välj ut den halvan av maskorna som ska vara på hälsidan. Sticka alla maskor på den halvan utom en.
Lägg tråden "runt halsen" på den maskan som är kvar och vänd.
Sticka de maskor som nyss stickades, men lämna en maska i andra änden, precis som nyss. Lägg tråden runt halsen på den maskan och vänd.
Sticka fram och tillbaka på det här sättet med en maska mindre i var ända för varje gång.

När maskorna fördelar sig på 1/3 har "halsduk", 1/3 är vanliga maskor och 1/3 på andra sidan har också halsduk så börjar du sticka längre varv igen. Med en maska mer åt vart håll. Då stickar du ihop "halsduken" med den vanliga maskan. Fortsätt att lägga tråden runt den maska som inte stickas i detta varv.

Första två vändningarna stickar du alltså ihop två trådar till en maska, i fortsättningen tre trådar.

Är det här en väldigt virrig förklaring så är det bara för att jag har ont om tid att skriva den. Men jag tror jag skrivit om timglashäl tidigare här eller på min blogg.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.