![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() När jag ska börja sy kommer jag inte alltid ihåg vilken nål som sitter i maskinen och det är inte så lätt att se. På en del nålar finns märkning. Förutom storleken står det K1, K2 eller K3.
Någon som vet var det finns en förklaring till märkningen. Antar att det är standard, stretch osv. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tips; använd cd-märkpennor och märk upp en blå prick för jerseynål, grön för jeans/grov, svart för 80-vanlig och röd för broderinål (de brukar för övrigt vara röda redan)
Eller röd får någon annan du brukar använda! Och glöm inte att skriva en komihåg-lapp i närheten av maskinen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kolla in de här smarta nåldynorna för symaskinsnålar som Kånkarong har gjort:
(det hjälper ju inte ditt problem just nu, men är ett toppentips för att hålla koll på nålarna vid nålbyte) http://kankarong.blogspot.com/2009/0...pecialare.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har en lapp på maskinen med olika siffror där jag sätter fast nålarna vid byte. (70, 80, 90, jersey, tvilling, jeans)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Schmetznålar som många med mig tycker är de bästa nålarna som finns på marknaden är märkta med färger.
omärkt = universal gul = stretch jeans = blå broderi = röd microtex = svart /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Schmetz är bäst.
![]() Men ja, jag sticker i en gosedjurshund som står bakom symaskinerna. Den hunden är en voodoohund nu. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Märkning av nålar
Jag brukar märka mina nålar med lite nagellack. Olika färger för olika sorters nålar. Sen sätter jag samma nagellacksfärg på förpackningen. men cd-penna ska jag testa...frågan är hur många olika färger det finns att tillgå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Huvudsaken är väl att det en vattenfast, dvs permanent tuschpenna.
Det går lika bra med nagellack. Varför jag valde tuschpenna i mitt ex var för att nagellacksfärger förändras över tiden, torkar ihop och tar slut. Röd vattenfast tuschpenna är röd. Förstår du hur jag menar?. Du kan även bara använda t ex 6 pennor till all märkning. två blåa prickar under varandra kan till ex vara blå=jeansnål, blå= 80. Så egentligen så behöver du inte ha olika färger för tjockleken på nålarna. Råkade bara ha det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.