![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hjälp med översättning
http://www.sewingpatterns.com/search.php
Vet att det är tjatigt med alla som behöver hjälp med fack-termer hela tiden men vad gör man när beställaren bara hittar engelska mönster? Ska sy en balklänning i svart taft enl. länken ovan och den ser väl inte helt krånglig ut men det dök upp en del engelska ord som jag inte har en aning om vad det är så jag är jättetacksam för er hjälp. Covered boning (är det någon slags korsettfjäder som man syr ett fodral till? I vilka sömmar syr man dom, är det sidosömmarna och mellan bakstycke och sidobakstycke?) Horsehair braid (såg ut som man sydde det i fållen. Är det nåt band som gör att det blir extra tyngd i kjolen?) Grosgrain ribbon (har ännu inte hittat var detta ska sys på). Sen en allmän fråga - är det bara enkelt foder i en sånhär klänning? Här syr man väl inte flera lager foder/tyll för här skall väl inte vara jättevidd i kjolen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Covered boning innebär att skeorna sitter i speciellt sydda tygkanaler för att inte skava på klänningstyget elelr på kroppen.
Horsehair Braid är etts pellt och ganska styvt band som sys fast i fållen för att hålla ut klänningen lite och vara viss skydd mot slitage. (Horsehair Braid Grosgrain ribbon är ett speciellt band, ofta använt i korsetter för att förstärka midjan. (Grosgrain ribbon Skenorna syr du ju oftast i sidsömmarna och ev andra delningssömmar, men det borde ju stå i mönsterbeskrivningen. Det är ju oftast enklare att sy en tyllunderkjol än att sy in massa tyll i klänningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Här kommer en dum fråga - sätter man sådana skenor framtill vid bysten också eller har jag missförstått mönstret?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har nog sett att man sätter sådana skenor i alla delningssömmar. Att det fungerar kan ju bero på att det förutsätts att man använder Rigilene-remosr vilka är mjuka. Sitter de dessutom i en tygkanal och är insydda mellan tyglagren lär de inte skava.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Men du, sätter man det även i själva bystsömmen, där brösten är? Har ju sett en del axelbandslösa klänningar där själva "bystområdet" liksom står för sig själv utan att vara utfyllda av bröst, är det då isytt rigileneband?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Anklagar du mig för att ha fel!!!!!
Jag ska kolla ett mönster där jag vet att det sitter skenor lite här och där. Hmmmm, det mönster jag i hastigheten hittar och sytt efter anger skenor i sidsömmarna enbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.