![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Trådspänning
Hej,
Har precis fått min huskylock s15, och sitter redan och kämpar med trådspänningen! Hur jag än vrider på rattarna och gör blir det nästan samma resultat! Hur ska jag göra för att få en bra trådspänning? Bifogar en bild på när jag sytt en söm med "N" som är "fabriksinställd" trådspänning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ingen expert på din maskin (alls), men kan det finnas någon knapp för att släppa trådspänningen som du kommit åt? För om du ändrar trådspänningen måste du se olika resultat på sömmen.
Nåltrådarna ser ut att ha alldeles för lös trådspänning, och undre loopen för hög (om jag tolkat bilden rätt). MVH Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nja.. någon knapp har jag inte.. vad jag vet?
Hur mycket tror du jag ska ändra på spänningen? "N" är 3 om man byter ut den mot siffra. Sen går det upp till 9,5 och ner till 0. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag skulle börja med att ändra nålspänningen till kanske 6 bara för att se att något händer. Händer inget skulle jag sätta den till 9. Händer inget då skulle jag börja med att gråta, sedan ta en kopp kaffe, sedan trä om maskinen från början. Ligger trådarna rätt mot trådspänningsbrickorna? Pressarfoten nere? Du vet, såna där saker man brukar glömma, särskilt i början för man har så mycket att hålla koll på samtidigt.
Vad står det i manualen? På vissa maskiner släpper trådspänningen om man höjer pressarfoten, andra kan ha knappar. På min är det en knapp som man måste hålla inne för att släppa trådspänningen, men jag kan ju inte svara för hur det är på din. /Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hehehehe det visade sig att jag inte hade satt nåltrådarna rätt i spänningsbrickorna... Så nu är det bättre men ändå inte perfekt =(
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Börja med att trä om hela maskinen helt och hållet. Kan hända att en tråd har hoppat ur där den ska vara och då kan det bli kaos på stygnen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag fick ju hem min nya maskin förra helgen, och det började ju jättebra med avslitna trådar och att jag var tvungen att klippa av trådar stup i kvarten. Var inte rädd för att göra så, det innebär att du är tvungen att lära dig trä om maskinen själv vilket i sin tur gör att du faktiskt kan det och det känns lätt att göra det.
Nu är jag jättebra på att trä om min nya maskin (fast den gamla jag hade har jag nog bara trätt en gång under dess livstid). Hur blir det när du trätt om alla trådar? /Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.