![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Frågor (och tankar) coverlock
Hej alla!
För ett år sen köpte jag en huskylock s15 som jag är riktigt nöjd med. För ett halvår sen kände jag att jag behövde komplettera med en täcksömsmaskin och valet föll på en janome coverpro. Tyvärr känns det som att det mest har varit krångel med den. När vi väl kommer överens blir det riktigt bra med mest bråkar vi... Syglädjen börjar avta och det är verkligen inte roligt. Så därför har jag börjat sukta efter en maskin som gör alla inställningar själv. De jag har tittat på hittills är babylock evolve, huskylock s21 och s25. Tyvärr har jag bara haft möjlighet att testsy på babylocken men den sydde ju å andra sidan som en dröm. Men så kostar den också... En grej jag funderade på angående att de är kombinationsmaskiner är om man kan ha overlockgriparna trädda när man syr täcksöm och tvärtom. Det är ju den stora fördelen med att ha två separata maskiner, som jag har nu, att man slipper trä om hela tiden. Men om man inte behöver trä ur griparna när man byter från over till cover kanske det inte gör så mycket... Eller? Jag har läst recensioner om huskylock 936 (föregångaren till s25) och typ alla verkar ha problem med täcksömmen. Är det ett dåligt tecken? Eller har det blivit bättre på den nya varianten? Är det någon annan som har testat de här maskinerna? Eller andra i samma kategori? Tips, idéer och tankar mottages tacksamt. (oops, det blev visst en halv roman... hoppas ni orkar med mig...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är det som krånglar med coverpron? Jag har en likadan och jag är nöjd med min maskin. Den är dock väldigt känslig med nålar. Så fort den kommit åt något hårt med nålarna och de rubbats en aning så gör den hoppstygn. Även om man inte med blotta ögat ser att de är skadade så brukar det hjälpa med att byta nålar och kanske och trä om maskinen.
När det gäller huskylock så tror jag att det bara är s25 som har täcksöm. Precis som du skriver så är det många som har problem med täcksömmen hos föregångaren. Jag skulle inte våga chansa på en så dyr maskin. Däremot så är ju babylocken en bra maskin med gott rykte. Jag TROR att man behäver trä om huskylocken men är osäker på babylocken. Tycker att du ska försöka bli vän med coverpron då det är en bra maskin. Sök i forumet så får du säkert en del tips på vad du bör tänka på |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med gullum angående coverpron. Försök att bli vän med den. Jag har också en och är nöjd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
pfaff coverstyle(heter den så?) har jag hört ska vara bra men jag vet inte egentligen
![]() Vill också ha en coverlock. Särskilt efter dagens försök till coversöm på vanliga maskinen...grrrr och grrr igen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Pfaff coverstyle har jag och det är en kombinationsmaskin. Jag tycker inte den är svår att bygga om, jag har gjort det några gånger även om jag har en cover pro som jag också gillar bra (trots att den gör några hoppstygn ibland,spec. vid sidsömmarna). Pfaffen gör inte så, den klarar allt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
precis vad jag hört om pfaffen..att den klarar tjocka tyger osv utan hoppstygn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.