![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
öka i mossstickning??
Jag håller på och stickar den här koftan: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=4&lang=se
och har nu stött på patrull. Jag ska nämligen göra en ökning och det står att man ska öka genom att göra omslag av garnet på stickan. Men då det är mossstickning måste jag ju öka med 2 maskor bredvid varandra och även om jag gör som det står (stickar i bakre maskbågen) så blr det ändå ett hål "under" ökningen. Såhär står det i beskrivningen: ÖKNINGSTIPS: Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet (dvs i bakre ledet av m så att det inte blir hål). Men jag måste ju öka med 2 maskor på samma ställe annars blir det ju fel i mossstickningen.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du har rätt, det ökas ju inte jämnt antal maskor....
Personligen skulle jag göra en provlapp med kanske 10 maskor och ökningar som det står i mönstret, för att se hur det blir. Det kanske blir bra ändå.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
När du minskar (och sen ökar) så gör du det på var sida om varje markör. Så bredvid varandra så gör du ju två ökningar. Elsbet Lavold (ej säker på stavningen) gör andra ökningar. Beroende på om ökningen ska luta åt ena eller andra hållet så stickar hon den nya maskan i maskan under den som sitter på nålen. Antingen under den maska som "borde stickas" (och sen stickar man den normala maskan också = ökning) eller under den maska som just precis stickats (alltså från andra stickan). Den här ökningen blir så gott som utan hål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmmm.... rodnar.... jag skrev mitt svar utan att ha läst varje ord. Förlåt *rodnar*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar
![]() Jag är med på att jag ska öka 2 maskor på samma ställe. Det är just det som orsakar problemet.. Det blir hål hur jag än gör. Att öka genom att sticka i maskan under är jag med på men det går ju inte när jag ska öka 2 maskor. Håller på att prova lite olika sätt, men det blir inte bra. *suckar* |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sticka maskan före markören.
Nu har du ett "torn" med maskor på höger sticka: den översta, den som du stickade den översta i och den under. Fånga upp denna tredje med vänster sticka och sticka en ny maska i den. Flytta markören. Sticka en maska i maskan under den som du "borde" sticka. (Motsvarar nr 2 i tornet på förra stickan.) Sticka en maska där du ska. Inga hål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack för era svar!
Jag fick till det tillslut. Arbetet är nu uppdelat men då dök nästa problem upp... Såhär står det: VÄNSTER FRAMST: = 35-38-41-45-50-55 m. Läs hela nästa avsnitt innan det fortsätts: Det avm i sidan för ärmhål som på bakst. SAMTIDIGT när arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm, ökas det 1 m till slag innanför 1 kantm mot mitt fram, upprepa på vart 4:e v - LÄS ÖKNINGSTIPS - totalt 8-8-9-9-10-10 ggr (de ökade m stickas in i mosstickn) = 43-44-45-46-48-49 m. När arb mäter 47-49-51-53-55-57 cm stickas det 2 v rätst över de 16-17-18-19-20-21 yttersta m mot mitt fram med 4 trådar, innan de samma 16-17-18-19-20-21 m avm på nästa v från rätsidan = 27-27-27-27-28-28 m. Sätt en markering där avm slutar mot halsen. Fortsätt med mosstickn. Sedan minskas 1 m mot halsen på vartannat v 5-5-6-6-6-6 ggr = 22-22-21-21-22-22 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Det är det fetstilta jag inte förstår. Öka och minska en maska i kanten förstår jag att det funkar även i mossstickning, bara att göra som vanligt. Men när man ska öka en maska, en maska innanför kanten då tycker jag att det blir fel i mossstickningen. Någon som vet..? Anna |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:40.