![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Skillnad mellan linne, lin och halvlinne
Jag undrar över skillnaden mellan linne och lin..samt halvlinne..
Tacksam för snabbt svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Linum
Hej!
Jo, linne är benämningen på tyget som man väver av de fibrer som utvinns ur växten lin. Halvlinne är en blandning av bomull och lin. Sedan kallar man vissa plagg och hemtextilier för linne och det finns ju ett plagg som heter linne också. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Just så är det, linne är tyget som är gjort av växten (och garnet) lin. Halvlinne är gjort av hälften lin och hälften bomull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
en fråga till
Kan man använda lintyget från ikea till kläder?(historiska)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det beror lite på vilket tyg du menar, och vilken tidsperiod du är intresserad av. Jag själv brukar använda Ikeas vita linne till att sy lite grövre särkar bla. Historiskt sett så verkar linne mest ha använts till underplagg, och då i natur/vit. Färgat linne och linne till överplagg är mer ovanligt, finns väldigt få fynd av det iaf. Men till underplagg som särk, brokor och liknande tycker jag att ikeas funkar ok, lite beroende på hur "fint" man vill att plagget ska vara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:22.